Praktyka badań kultury czytelniczej Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Praktyka badań kultury czytelniczej
Kod modułu: W1-BN-S1-PBKC02
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu dynamiki rozwoju czytelnictwa współczesnego – uwarunkowań społeczno-kulturowych, badań ilościowych i jakościowych społecznego zasięgu książki w Polsce, analfabetyzmu funkcjonalnego jako fenomenu w obszarze norm kulturowych. Celem modułu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności pozwalające na praktyczne wykorzystanie metod i standardów diagnozowania oraz stymulowania podnoszenia poziomu kultury czytelniczej jednostki i społeczeństwa
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student jest świadomy znaczenia badań nad czytelnictwem dla rozwoju kultury i edukacji; wykazuje gotowość do podejmowania działań na rzecz promocji czytelnictwa w środowisku lokalnym i ogólnospołecznym; potrafi współpracować w zespole badawczym i komunikować wyniki badań w sposób zrozumiały dla różnych odbiorców; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji badawczych i kulturowych w kontekście zmieniających się praktyk czytelniczych. [PBKC02_5]
K_K01 [4/5]
student zna podstawowe pojęcia i teorie dotyczące kultury czytelniczej oraz jej społeczno-kulturowych uwarunkowań; posiada wiedzę na temat współczesnych trendów i dynamiki rozwoju czytelnictwa w Polsce i na świecie; zna metody ilościowe i jakościowe stosowane w badaniach społecznego zasięgu książki; knows quantitative and qualitative methods used in the study of the social reach of the book; [PBKC02​_1]
K_W02 [4/5]
student rozumie zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego jako problemu kulturowego i społecznego [PBKC02​_2]
K_W09 [3/5]
student potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie dotyczące praktyk czytelniczych z wykorzystaniem odpowiednich metod badawczych; umie analizować i interpretować dane dotyczące czytelnictwa w kontekście kulturowym i społecznym; potrafi diagnozować poziom kultury czytelniczej w wybranej grupie społecznej lub instytucji [PBKC02​_3]
K_U04 [4/5]
student umie zaprojektować działania stymulujące rozwój czytelnictwa, dostosowane do konkretnych potrzeb i kontekstów [PBKC02​_4]
K_U06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PBKC02_fs_1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PBKC02_5 PBKC02​_1 PBKC02​_2
ćwiczenia [PBKC02_fs_2] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
zaliczenie PBKC02_5 PBKC02​_3 PBKC02​_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)