Modele indeksowania dokumentów Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Modele indeksowania dokumentów
Kod modułu: W1-BN-S1-OPMID05
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu organizacji informacji i technik indeksowania dokumentów. Zapoznanie studentów z klasycznymi i nowoczesnymi metodami indeksowania. Nauka projektowania i oceny systemów indeksujących oraz przekazanie praktyczneych umiejętności wykorzystywania narzędzi do indeksowania i wyszukiwania informacji. Studenci poznają różne modele indeksowania dokumentów. W ramach zajęć studenci sporządzają opisy przedmiotowe dokumentów w różnych językach indeksowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student umie analizować treść, tworzyć poprawne deskryptory zgodne z zasadami wybranego języka oraz stosować języki kontrolowane i półkontrolowane w różnych systemach informacyjnych. [OPMID05_4]
K_U03 [5/5]
Student jest otwarty na nowe rozwiązania w indeksowaniu informacji i dokumentów, rozumie potrzebę ich rozwoju w kontekście zmieniających się technologii i oczekiwań użytkowników. Potrafi identyfikować wyzwania związane z reprezentacją treści, dostrzega znaczenie współpracy ze środowiskiem specjalistów informacji oraz uczestnictwa w projektach służących poprawie dostępu do informacji, także z wykorzystaniem otwartych danych, AI i technologii semantycznych. [OPMID05_5]
K_K02 [2/5]
Student ma zaawansowaną wiedzę na temat języków haseł przedmiotowych o zasięgu międzynarodowym, ich struktury, zasad tworzenia i zastosowania w organizacji oraz wyszukiwaniu informacji. Rozumie ich rolę w standaryzacji opisu dokumentów, interoperacyjności systemów informacyjnych oraz znaczenie kontekstu kulturowego i językowego w środowiskach wielojęzycznych. [OPMID05​_1]
K_W02 [4/5]
Student zna strukturę i funkcje wybranych języków informacyjno-wyszukiwawczych (m.in. tezaurusów, słowników haseł przedmiotowych, klasyfikacji systematycznych) oraz zasady ich stosowania w indeksowaniu i wyszukiwaniu informacji. Rozumie współczesne kierunki rozwoju w opracowaniu zbiorów, w tym znaczenie technologii semantycznych, danych powiązanych, klasyfikacji fasetowej oraz modeli opisu opartych na encjach i relacjach (IFLA LRM, RDA). [OPMID05​_2]
K_W05 [4/5]
Student potrafi samodzielnie przygotować charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów, dobierając odpowiednie języki opisu rzeczowego (np. słowniki haseł, tezaurusy, klasyfikacje systematyczne, systemy fasetowe) do rodzaju dokumentu i potrzeb użytkownika. [OPMID05​_3]
K_U04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [OPMID05_fs_1] 30 Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie OPMID05_4 OPMID05_5 OPMID05​_1 OPMID05​_2 OPMID05​_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)