Literatura i kultura powszechna: od starożytności do przełomu XIX i XX wieku
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Literatura i kultura powszechna: od starożytności do przełomu XIX i XX wieku |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-LPKP01 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma charakter kulturoznawczy, jego celem nie jest analiza formalna czy stylistyczna dzieł literackich, lecz ukazanie ich jako nośników wartości, idei i tożsamości kulturowej. Literatura traktowana jest jako świadectwo przemian światopoglądowych, religijnych i społecznych. Zajęcia mają na celu wyposażenie osób studiujących w wiedzę na temat znaczeń i wartości przekazywanych w tekstach literackich uznanych za kanoniczne dla europejskiego kręgu kulturowego. Omawiane są fundamentalne zjawiska literackie i kulturowe – od starożytności po przełom XIX i XX wieku – w kontekście ich funkcji w kształtowaniu wyobraźni zbiorowej i systemów wartości. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student wykazuje gotowość do wykorzystania posiadanej wiedzy o dziedzictwie kulturowym i literackich tekstach kanonicznych w działaniach edukacyjnych, popularyzatorskich i interpretacyjnych realizowanych w instytucjach sektora GLAM. [LPKP01_5] |
K_K06 [5/5] |
Student zna główne formacje kulturowe oraz ich charakterystyczne cechy, rozumie ich znaczenie dla rozwoju kultury europejskiej, a także potrafi wskazać reprezentatywne teksty literackie jako świadectwa tych epok. [LPKP01_1] |
K_W08 [4/5] |
Student rozumie mechanizmy przemian światopoglądowych, religijnych i społecznych zachodzących w historii Europy oraz potrafi wyjaśnić, w jaki sposób teksty literackie współtworzą te procesy w kontekście kulturowym. [LPKP01_2] |
K_W03 [4/5] |
Student potrafi analizować teksty literackie w ich kontekście kulturowym, religijnym i społecznym, z zastosowaniem narzędzi właściwych dla nauk o kulturze. [LPKP01_3] |
K_U02 [4/5] |
Student potrafi porównywać różne formacje kulturowe oraz identyfikować zmiany w sposobach wyrażania wartości i idei w tekstach literackich na przestrzeni dziejów. [LPKP01_4] |
K_U04 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [LPKP01_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
LPKP01_1 |
ćwiczenia [LPKP01_fs_2] | 15 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
LPKP01_5 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |