Literatura i kultura powszechna: od starożytności do przełomu XIX i XX wieku Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: Literatura i kultura powszechna: od starożytności do przełomu XIX i XX wieku
Kod modułu: W1-BN-S1-LPKP01
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma charakter kulturoznawczy, jego celem nie jest analiza formalna czy stylistyczna dzieł literackich, lecz ukazanie ich jako nośników wartości, idei i tożsamości kulturowej. Literatura traktowana jest jako świadectwo przemian światopoglądowych, religijnych i społecznych. Zajęcia mają na celu wyposażenie osób studiujących w wiedzę na temat znaczeń i wartości przekazywanych w tekstach literackich uznanych za kanoniczne dla europejskiego kręgu kulturowego. Omawiane są fundamentalne zjawiska literackie i kulturowe – od starożytności po przełom XIX i XX wieku – w kontekście ich funkcji w kształtowaniu wyobraźni zbiorowej i systemów wartości.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student wykazuje gotowość do wykorzystania posiadanej wiedzy o dziedzictwie kulturowym i literackich tekstach kanonicznych w działaniach edukacyjnych, popularyzatorskich i interpretacyjnych realizowanych w instytucjach sektora GLAM. [LPKP01_5]
K_K06 [5/5]
Student zna główne formacje kulturowe oraz ich charakterystyczne cechy, rozumie ich znaczenie dla rozwoju kultury europejskiej, a także potrafi wskazać reprezentatywne teksty literackie jako świadectwa tych epok. [LPKP01​_1]
K_W08 [4/5]
Student rozumie mechanizmy przemian światopoglądowych, religijnych i społecznych zachodzących w historii Europy oraz potrafi wyjaśnić, w jaki sposób teksty literackie współtworzą te procesy w kontekście kulturowym. [LPKP01​_2]
K_W03 [4/5]
Student potrafi analizować teksty literackie w ich kontekście kulturowym, religijnym i społecznym, z zastosowaniem narzędzi właściwych dla nauk o kulturze. [LPKP01​_3]
K_U02 [4/5]
Student potrafi porównywać różne formacje kulturowe oraz identyfikować zmiany w sposobach wyrażania wartości i idei w tekstach literackich na przestrzeni dziejów. [LPKP01​_4]
K_U04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [LPKP01_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin LPKP01​_1 LPKP01​_2
ćwiczenia [LPKP01_fs_2] 15 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie LPKP01_5 LPKP01​_2 LPKP01​_3 LPKP01​_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)