Wartościowanie tekstów literackich w procesach kulturowych
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Wartościowanie tekstów literackich w procesach kulturowych |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-WTPK05 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na analizie tekstów literackich jako nośników i przekaźników wartości kulturowych, społecznych i światopoglądowych. Zajęcia mają na celu ukazanie, w jaki sposób literatura uczestniczy w procesach kulturowych – nie jako przedmiot autonomicznej analizy literaturoznawczej, lecz jako element szerszego krajobrazu kulturowego, w którym teksty są interpretowane, oceniane i wykorzystywane w różnych kontekstach społecznych. Szczególny nacisk położony jest na kulturowe kryteria wartościowania tekstów literackich – takie jak ich funkcja tożsamościowa, rola w budowaniu pamięci zbiorowej, potencjał emancypacyjny, zgodność z dominującymi normami społecznymi czy zdolność do inicjowania debaty publicznej. Analizowane są również mechanizmy instytucjonalne i społeczne (np. kanon literacki, edukacja, media), które wpływają na status i recepcję tekstów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie kryteria oceny tekstów literackich w kontekście ich funkcji kulturowych, estetycznych i komunikacyjnych, w tym takie aspekty jak oryginalność schematu fabularnego, atrakcyjność dla odbiorcy, kreacja świata przedstawionego czy relacja autor–tekst–czytelnik. [WTPK05_1] |
K_W08 [4/5] |
Student zna kulturowe i społeczne uwarunkowania wartościowania tekstów literackich oraz mechanizmy ich funkcjonowania w przestrzeni publicznej. [WTPK05_2] |
K_W09 [4/5] |
Student potrafi stosować w praktyce kulturowej kryteria oceny tekstów literackich, uwzględniając ich walory estetyczne, funkcje społeczne oraz potencjał interpretacyjny w obszarze wybranych metod analizy kulturowej tekstów literackich. [WTPK05_3] |
K_U08 [4/5] |
Student potrafi opracować i przedstawić ocenę tekstu literackiego w formie dostosowanej do potrzeb i oczekiwań użytkowników instytucji sektora GLAM, z zachowaniem zasad obiektywizacji i komunikatywności. [WTPK05_4] |
K_U02 [4/5] |
Student jest świadomy roli literatury w kształtowaniu wartości kulturowych i potrafi uczestniczyć w debacie na temat jej znaczenia w przestrzeni publicznej, wykazując otwartość na różnorodne perspektywy interpretacyjne oraz odpowiedzialność za formułowane sądy. [WTPK05_5] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [WTPK05_fs_1] | 15 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
WTPK05_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |