Kolekcje cyfrowe instytucji kultury
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Kolekcje cyfrowe instytucji kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-OPKC02 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W trakcie zajęć studenci poznają zasady tworzenia, opracowania i udostępniania kolekcji cyfrowych w instytucjach kultury. Studenci zapoznają się ze współczesnymi typami instytucji ich zadaniami, sposobem funkcjonowania oraz z technikami i narzędziami stosowanymi przy tworzeniu kolekcji cyfrowych. Duża integracja kolekcji cyfrowych instytucji kultury stanowi wyzwanie, które wymaga zarówno interoperacyjności jak i kompatybilności w zakresie danych i metadanych tych instytucji. Na zajęciach niezbędne jest poznanie metodologii tworzenia zasobów cyfrowych oraz zasad ich otwartości w przestrzeni wirtulanej. Ukończenie modułu wzbogaci studenta o zestaw niezbędnej wiedzy, umiejętności i kompetencji, przydatnych w pracy w bibliotekach, archiwach, muzeach i repozytoriach funkcjonujących dla potrzeb kultury i nauki. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Studenci nabywają wiedzę na temat różnorodnych kolekcji cyfrowych, ich typów i jakości. Studenci poznają zasady organizacji i udostępniania treści w poszczególnych typach cyfrowych zbiorów przygotowanych dla instytucji kultury, jako ważny element funkcjonowania człowieka w społeczeństwie informacyjnym. [OPKC02_1] |
K_W02 [5/5] |
Studenci ppotrafią wyszukiwać, identyfikować i dobierać odpowiednie kolekcje cyfrowe. W oparciu o posiadany zasób wiedzy potrafią w sposób profesjonalny oceniać poszczególne źródła. Studenci nabywają umiejętności charakterystyki poszczególnych źródeł. [OPKC02_2] |
K_U02 [4/5] |
Studenci wykorzystując rozbudowaną wiedzę o różnych kolekcjach cyfrowych, potrafią budują własny warsztat informacyjny. [OPKC02_3] |
K_U08 [4/5] |
Studenci rozumieją miejsce kolekcji cyfrowych instytucji kultury w obszarze szeroko rozumianego dziedzictwa kulturowego. [OPKC02_4] |
K_K04 [2/5] |
Studenci mają świadomość jaką rolę kolekcje cyfrowe pełnią w strukturze systemów informacyjnych oraz w kształtowaniu kultury społeczeństwa. [OPKC02_5] |
K_K06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [OPKC02_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] |
zaliczenie |
OPKC02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |