Edytorstwo książki dla młodego odbiorcy
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2.2025

Nazwa modułu: | Edytorstwo książki dla młodego odbiorcy |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-OPEKM04 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu edytorstwa współczesnych wydawnictw dla młodych odbiorców, ich typologii oraz cech charakterystycznych z uwzględnieniem kontekstu kulturowego i historycznego. Informacje teoretyczne mają ułatwić dokonanie typologii, charakterystyki różnych form tekstów dla dzieci i młodzieży oraz ich ocenę na tle kulturowych uwarunkowań. W efekcie student winien być świadomy ciągłości procesów zachodzących w kształtowaniu się odrębnych cech edytorskich książek i czasopism adresowanych do młodych odbiorców, ale też przemian społeczno - kulturowych, mających wpływ na powstawanie nowych form wydawnictw adresowanych do dzieci i młodzieży, często pod wpływem postępu w obszarze technologii cyfrowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna terminologię dotyczącą edytorstwa publikacji dla młodych odbiorców (kategorie wydawnictw, cechy charakterystyczne), orientuje się w dyskusjach na temat rozwoju sztuki introligatorskiej w wydawnictwach dla dzieci i młodzieży z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturowego. [OPEKM04_1] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi samodzielnie wyszukać źródła informacji o współczesnych edycjach wydawnictw dla dzieci i młodzieży oraz właściwie z nich skorzystać. [OPEKM04_2] |
K_U01 [4/5] |
Student, biorąc pod uwagę różnorodność tekstów kultury, potrafi dokonać analizy typograficznej wydawnictw dla dzieci i młodzieży oraz innych form tekstów kierowanych do tej grupy odbiorców i na tej podstawie sformułować wypowiedź. [OPEKM04_3] |
K_U05 [3/5] |
Student ma świadomość konieczności włączania elementów wiedzy z zakresu wydawnictw dla dzieci i młodzieży w pracę z różnymi grupami interesariuszy instytucji kultury. [OPEKM04_4] |
K_K01 [2/5] |
Potrafi ocenić, uwzględniając metody badawcze nauk o kulturze i religii oraz dyscyplin pokrewnych (bibliologii i informatologii), wartość wydawnictw dla młodego odbiorcy. [OPEKM04_5] |
K_U02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [OPEKM04_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
OPEKM04_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |