Terminologia łacińska z elementami retoryki Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: Terminologia łacińska z elementami retoryki
Kod modułu: term_lac_01
Kod programu: W5-NMPR19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z paremiami (sentencjami) łacińskimi, łacińskimi zwrotami i sformułowaniami prawnymi, mającymi zastosowanie w praktyce dla przyszłego prawnika, jak i nauce prawa. W ramach modułu studenci poznają zarówno kontekst dogmatyczny, jak i kontekst genetyczny (historyczny). Szczególna uwaga zwracana jest na wykorzystanie znajomości terminologii łacińskiej w aspekcie jej praktycznego i naukowego zastosowania z punktu widzenia współczesnego dyskursu. W toku zajęć omawiane są również aspekty wykorzystania terminologii łacińskiej przy argumentacji prawniczej i retoryce. Celem modułu jest również zapoznanie studenta z zasadami i technikami retorycznymi, ich doskonalenie, a także przygotowanie wystąpienia (mowy) przy wykorzystaniu odpowiedniej terminologii.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie kontekst historyczny związany z prawniczymi zwrotami i sentencjami łacińskimi oraz ich relacje z współczesnymi regulacjami prawnymi, a także reguły retoryki klasycznej i znaczenie dla współczesnego dyskursu prawniczego. [term_lac_01]
K_W02 [3/5]
Zna i rozumie prawniczą terminologię łacińską, w tym zwroty i sentencje obecne we współczesnym dyskursie, wykorzystywane w zakresie retoryki prawniczej. [term_lac_02]
K_W03 [3/5]
Potrafi analizować w jaki sposób zwroty i sentencje łacińskie używane są w dyskursie i orzecznictwie, a także umie wykorzystać je w instrumentarium zawodowym prawnika, w tym w zakresie jego umiejętności retorycznych. [term_lac_03]
K_U04 [2/5] K_U07 [2/5]
Potrafi jasno i precyzyjnie formułować wnioski i swoje stanowisko dotyczące oceny pojęć i instytucji prawnych, wykorzystując zdobyta wiedzę w zakresie zwrotów i sentencji łacińskich, a także konstrukcji retorycznych, wykorzystywanych w procesie argumentacji i konstruowaniu mowy sądowej. [term_lac_04]
K_U09 [1/5] K_U11 [3/5]
Jest gotów oceniać aktualność i znaczenie terminologii łacińskiej, a także retoryki w pracy zawodowej prawnika i rozwijaniu jego etosu zawodowego, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych. [term_lac_05]
K_K06 [3/5] K_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [term_lac_02] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie term_lac_01 term_lac_02 term_lac_03 term_lac_04 term_lac_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)