Terminologia łacińska z elementami retoryki
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Terminologia łacińska z elementami retoryki |
---|---|
Kod modułu: | term_lac_01 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z paremiami (sentencjami) łacińskimi, łacińskimi zwrotami i sformułowaniami prawnymi, mającymi zastosowanie w praktyce dla przyszłego prawnika, jak i nauce prawa. W ramach modułu studenci poznają zarówno kontekst dogmatyczny, jak i kontekst genetyczny (historyczny). Szczególna uwaga zwracana jest na wykorzystanie znajomości terminologii łacińskiej w aspekcie jej praktycznego i naukowego zastosowania z punktu widzenia współczesnego dyskursu. W toku zajęć omawiane są również aspekty wykorzystania terminologii łacińskiej przy argumentacji prawniczej i retoryce. Celem modułu jest również zapoznanie studenta z zasadami i technikami retorycznymi, ich doskonalenie, a także przygotowanie wystąpienia (mowy) przy wykorzystaniu odpowiedniej terminologii. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie kontekst historyczny związany z prawniczymi zwrotami i sentencjami łacińskimi oraz ich relacje z współczesnymi regulacjami prawnymi, a także reguły retoryki klasycznej i znaczenie dla współczesnego dyskursu prawniczego. [term_lac_01] |
K_W02 [3/5] |
Zna i rozumie prawniczą terminologię łacińską, w tym zwroty i sentencje obecne we współczesnym dyskursie, wykorzystywane w zakresie retoryki prawniczej. [term_lac_02] |
K_W03 [3/5] |
Potrafi analizować w jaki sposób zwroty i sentencje łacińskie używane są w dyskursie i orzecznictwie, a także umie wykorzystać je w instrumentarium zawodowym prawnika, w tym w zakresie jego umiejętności retorycznych. [term_lac_03] |
K_U04 [2/5] |
Potrafi jasno i precyzyjnie formułować wnioski i swoje stanowisko dotyczące oceny pojęć i instytucji prawnych, wykorzystując zdobyta wiedzę w zakresie zwrotów i sentencji łacińskich, a także konstrukcji retorycznych, wykorzystywanych w procesie argumentacji i konstruowaniu mowy sądowej. [term_lac_04] |
K_U09 [1/5] |
Jest gotów oceniać aktualność i znaczenie terminologii łacińskiej, a także retoryki w pracy zawodowej prawnika i rozwijaniu jego etosu zawodowego, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych. [term_lac_05] |
K_K06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [term_lac_02] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
term_lac_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |