Prawo rzymskie
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo rzymskie |
---|---|
Kod modułu: | pr_rzym_01 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 7 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z siatką pojęciową oraz terminologiczną prawa rzymskiego. Student w ramach modułu poznaje poszczególne instytucje prawa rzymskiego, ich genezę, ewolucję, a także mechanizmy historyczne i społeczne związane z ich tworzeniem i modyfikacją. Nabywa także umiejętność krytycznej analizy właściwych prawu rzymskiemu tekstów prawnych, a także na ich podstawie zaproponowania rozwiązania prostego problemu prawnego. Celem modułu jest także wskazanie czynników wpływających na określone rozwiązanie prawne, w tym warunków społeczno-ekonomicznych, a także postaw etycznych związanych ze stosowaniem i tworzeniem prawa. Moduł ukazuje także zależności pomiędzy instytucjami właściwymi prawu rzymskiemu a innymi systemami prawnymi, w tym jego znaczenie w procesie kształtowania się europejskiej tradycji prawnej.
W ramach modułu omawiane są zagadnienia dotyczące systematyki prawa rzymskiego, źródeł prawa rzymskiego, recepcji prawa rzymskiego, rzymskiego procesu cywilnego, prawa osobowego, prawa rzeczowego, prawa zobowiązań, prawa spadkowego, prawa rodzinnego, rzymskich korzeni współczesnego prawa cywilnego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rozwój oraz ewolucję prawa rzymskiego i jego źródeł, a także ich znaczenie dla prawa współczesnego. [pr_rzym_01] |
K_W02 [4/5] |
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rzymskiej myśli prawniczej i jej wpływu na kształtowanie się terminologii dotyczącej poszczególnych instytucji prawnych, a także rozwoju rzymskiego systemu prawa. [pr_rzym_02] |
K_W03 [3/5] |
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym zasady prawne i instytucje poszczególnych gałęzi prawa rzymskiego, a także wzajemne zależności pomiędzy nimi. [pr_rzym_03] |
K_W08 [5/5] |
Dostrzega, interpretuje i analizuje mechanizmy oraz skutki związane z obowiązywaniem poszczególnych regulacji prawa rzymskiego, jak i całego systemu. [pr_rzym_04] |
K_U02 [3/5] |
Ocenia dzieje, rozwój i ewolucję państwa oraz społeczeństwa rzymskiego w kontekście ich związku z prawem, rozumie kontekst otaczającej go rzeczywistości, a także potrafi prowadzić analizę w oparciu o wywodzące się z prawa rzymskiego reguły rozumowania prawniczego. [pr_rzym_05] |
K_U03 [4/5] |
Jest świadom wpływu zjawisk społecznych i politycznych na kształt poszczególnych instytucji prawa rzymskiego, w ramach jego gałęzi. [pr_rzym_06] |
K_K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pr_rzym_01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
pr_rzym_01 |
ćwiczenia [pr_rzym_02] | 14 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
pr_rzym_02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |