Logika dla prawników
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Logika dla prawników |
---|---|
Kod modułu: | log_01 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 7 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem założeń programowych modułu logika dla prawników jest nabycie elementarnych kompetencji logicznych, a także umiejętności analizy tekstu prawnego. Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń są nastawione na weryfikację rozumowań.
Student uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie:
1. Zagadnień obejmujących wprowadzenie do semiotyki i semiologii. Znak, język i subjęzyki; główne funkcje języka (deskrypcyjna, ekspresyjna, performatywna). Kategorie syntaktyczne.
2. Nazwy: budowa nazwy (funktory, argumenty), konotacja, denotacja i supozycja nazwy. Szczególne zjawiska językowe (oksymorony, pleonazmy, etc.).
3. Stosunków między zakresami nazw. Podziału logicznego.
4. Definicji i definiowania. Wieloznaczność nazw, ekwiwokacje.
5. Relacji.
6. Sądów. Zdań: budowa, prawdziwość, modalność, zdania pytajne.
7. Zdań złożonych, funktory prawdziwościowe. Amfibologie.
8. Tautologii rachunku zdań.
9. Zdań kategorycznych, przekształcanie zdań (konwersja, obwersja, kontrapozycje, inwersje).
10. Kwadratu logicznego, argumentów logiki prawniczej (a fortiori, a contrario, reductio ad absurdum).
11. Sylogizmu kategorycznego (sylogizmu prawniczego), entymematów i epicherematów.
12. Rozumowania: dedukcyjnego, redukcyjnego, progresywnego i regresywnego.
13. Wyjaśniania i sprawdzania. O niezawodności rozumowań i zawodności twierdzeń empirycznych. Dowodzenia sądowego.
14. Rozumowania indukcyjne. Kanony Milla.
15. Prawdopodobieństwa (stochastyczne, psychologiczne).
W szczególności efektem uczenia się jest opanowanie zasad prawidłowego rozumowania charakterystycznego dla języka prawniczego i umiejętność zastosowania wiedzy z logiki w przyszłej pracy prawnika. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada umiejętność prowadzenia rozumowań według reguł niezawodności; potrafi dokonać interpretacji i oceny wydarzeń z uwzględnieniem zasad logiki prawniczej. [log_01] |
K_U03 [4/5] |
Posiada umiejętność odnajdywania błędów w cudzych rozumowaniach, prezentując właściwe stanowisko. [log_02] |
K_U11 [3/5] |
Jest gotów do kształtowania nawyku intersubiektywnej komunikowalności, w tym do prowadzenia dyskusji zgodnie z regułami logiki. [log_03] |
K_K01 [2/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady powstawania elementarnych praw nauki – pozyskiwanych dedukcyjnie i redukcyjnie, reguły dowodzenia sądowego, a także zasady rozumowania i logiki prawniczej. [log_04] |
K_W04 [4/5] |
Potrafi przeprowadzić interpretację tekstów prawnych z uwzględnieniem zasady racjonalności ustawodawcy i reguł wykładni logicznej. [log_05] |
K_U03 [1/5] |
Potrafi wykorzystać wiedzę z logiki w przygotowywaniu aktów normatywnych. [log_06] |
K_U10 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [log_01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
log_01 |
ćwiczenia [log_02] | 14 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
log_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |