Prawo ochrony środowiska Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: Prawo ochrony środowiska
Kod modułu: pr_ochr_śr_07
Kod programu: W5-NMPR19.2025
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Zadaniem modułu jest nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawnych regulacji dotyczących zasad korzystania ze środowiska. W trakcie zajęć student poznaje strukturę organizacyjną prawa ochrony środowiska, jego najważniejsze instytucje i instrumenty oraz procedury pozwalające na ich zastosowanie w praktyce. Kurs modułu pozwala zrozumieć rolę, jaką w polityce i gospodarce współczesnego państwa odgrywa problematyka ochrony środowiska. W ramach modułu student zapoznawany jest z podstawowymi informacjami dotyczącymi polskiego prawa ochrony środowiska, w szczególności z zakresu: źródeł prawa, niektórych postępowań z zakresu ochrony środowiska, tzw. „prawa emisyjnego”, stosowania ekonomicznych instrumentów ochrony środowiska, ochrony przyrody, gospodarowania geologicznymi zasobami środowiska.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna kompetencje i procedury działania organów władzy publicznej w zakresie ochrony środowiska. [kpgios_p_01_1]
K_W06 [2/5]
Ma wiedzę w zakresie źródeł prawa ochrony środowiska. [kpgios_p_01_2]
K_W07 [3/5]
Ma wiedzę dotyczącą przedmiotu prawa ochrony środowiska, w szczególności, co do zakresu praw i obowiązków podmiotów prawa. [kpgios_p_01_3]
K_W10 [3/5]
Zna podstawowe regulacje z zakresu prawa ochrony środowiska, w tym prawo emisyjne, inwestycyjne prawo ochrony środowiska, formy ochrony przyrody oraz dotyczące zasad korzystania z geologicznych zasobów środowiska. [kpgios_p_01_4]
K_W11 [4/5]
Umie odnaleźć właściwą regulację prawną dotyczącą prawa ochrony środowiska, dokonać jej interpretacji i wyciągnąć wnioski, co do trybu dopuszczalnego lub wymaganego postępowania. [kpgios_p_01_5]
K_U04 [1/5]
Potrafi odnaleźć i poprawnie zastosować rozwiązania dotyczące szczególnych trybów postępowania w sprawach dotyczących ochrony środowiska. [kpgios_p_01_6]
K_U10 [3/5]
Jest przygotowany do pełnienia funkcji w strukturze administracji publicznej odpowiedzialnej za ochronę środowiska. [kpgios_p_01_7]
K_K03 [4/5]
Jest gotów do profesjonalnego i etycznego zachowania w związku z wykonywaniem zadań zawodowych związanych z ochroną środowiska. [kpgios_p_01_8]
K_K07 [5/5]
Jest gotów do budowania projektów społecznych w obrębie prawa ochrony środowiska, a także myśląc przedsiębiorczo wykorzystywać regulacje tej gałęzi prawa przy pełnieniu funkcji arbitra, negocjatora czy doradcy. [kpgios_p_01_9]
K_K04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [pr_ochr_śr_01] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin kpgios_p_01_1 kpgios_p_01_2 kpgios_p_01_3 kpgios_p_01_4 kpgios_p_01_5 kpgios_p_01_8
ćwiczenia [pr_ochr_śr_02] 10 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie kpgios_p_01_2 kpgios_p_01_5 kpgios_p_01_6 kpgios_p_01_7 kpgios_p_01_8 kpgios_p_01_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)