Ochrona własności intelektualnej
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Ochrona własności intelektualnej |
---|---|
Kod modułu: | ochr_wł-in_07 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest wyjaśnienie uczestnikom w formie dyskusji pojęcia własności intelektualnej, w tym dóbr niematerialnych, prezentacja źródeł chroniącego ją prawa oraz wskazanie miejsca prawa własności intelektualnej w ogólnym systemie prawa. Student zapoznaje się z zasadami prawa autorskiego, przybliżane są kolejno poszczególne jego zagadnienia, a to w szczególności przedmiot i podmioty prawa autorskiego, autorskie prawa osobiste i ich ochrona, autorskie prawa majątkowe i ich ochrona, licencje ustawowe i obrót majątkowymi prawami autorskimi, prawa pokrewne, ochrona wizerunku i adresata korespondencji i ochrona baz danych.
Student zapoznaje się także z zasadami prawa własności przemysłowej oraz poszczególnymi jego instytucjami, w tym takimi jak:
-wynalazki oraz wzory użytkowe i przemysłowe,
- topografie układów scalonych,
- projekty racjonalizatorskie,
- znaki towarowe i oznaczenia geograficzne, a także obrót w ich zakresie.
Obok przedstawienia problematyki polskiego prawa autorskiego i polskiego prawa własności intelektualnej zajęcia obejmują omówienie wspólnotowych aktów i stosownych konwencji międzynarodowych, w tym Konwencji Berneńskiej, Konwencji Paryskiej i TRIPS.
Na zajęciach omawiane są następujące zagadnienia:
- Pojęcie własności intelektualnej, w tym dóbr niematerialnych;
- Źródła i historia prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej;
- Miejsce prawa własności intelektualnej w ogólnym systemie prawa;
- Pojęcie i zasady prawa autorskiego,
- Przedmiot prawa autorskiego,
- Konstrukcja prawa autorskiego,
- Prawa pokrewne,
- Ochrona wizerunku,
- Pojęcie i zasady prawa własności przemysłowej
- Wynalazki, wzory użytkowe, przemysłowe, topografia układów scalonych, projekty racjonalizatorskie, Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
- Obrót w zakresie własności przemysłowej
- Prawo wspólnotowe;
- Własność intelektualna w Internecie
Student w ramach pracy własnej zapoznaje się ze wskazanymi aktami prawnymi i orzecznictwem TSUE. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie pojęcia i zasady prawa własności intelektualnej, rodzaje norm prawnych występujących w prawie autorskim i prawie własności intelektualnej. [cywil_p_73_1] |
K_W07 [3/5] |
Zna i rozumie prawa i obowiązki wynikające z praw własności intelektualnej. [cywil_p_73_2] |
K_W01 [5/5] |
Posługuje się pojęciami , instytucjami i konstrukcjami właściwymi dla prawa własności intelektualnej. [cywil_p_73_3] |
K_U04 [3/5] |
Analizuje zadane problemy prawne z zakresu prawa własności intelektualnej wynikłe w fikcyjnych sytuacjach prawnych. [cywil_p_73_4] |
K_U03 [3/5] |
Jest świadomy potrzeby aktualizacji i poszerzania swojej wiedzy w związku z następującymi zmianami prawnymi. [cywil_p_73_5] |
K_K08 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [ochr_wł_in_01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
cywil_p_73_1 |
ćwiczenia [ochr_wł-in_02] | 10 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
cywil_p_73_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |