Prawo prywatne międzynarodowe
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo prywatne międzynarodowe |
---|---|
Kod modułu: | pr_pr_międz_07 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Program nauczania modułu obejmuje prawo prywatne międzynarodowe sensu stricte. Poza instytucjami ogólnymi prawa międzynarodowego prywatnego takimi jak: kwalifikacja, odesłanie, kwestia wstępna, klauzula porządku publicznego, przepisy wymuszające, obejście prawa, zmiana statutu, stosowanie prawa właściwego i trudności z tym związane, omawiane są normy kolizyjne wskazujące prawo właściwe dla stosunków z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego i prawa pracy. W niezbędnym zakresie uwzględnia się zagadnienia międzynarodowego procesu cywilnego (jurysdykcja oraz uznawanie i wykonywanie obcych orzeczeń) oraz problematykę prawa obcych.
Przedmiotem analizy są normy kolizyjne zamieszczone w ustawie z 2011 r. o prawie prywatnym międzynarodowym, w prawie europejskim
(rozporządzenia Rzym I i Rzym II) oraz w wybranych konwencjach. Głównym celem nauczania jest uświadomienie studentom różnic pomiędzy prawem merytorycznym i kolizyjnym oraz przyswojenie charakterystycznych dla prawa kolizyjnego zasad wykładni i stosowanie prawa prywatnego międzynarodowego.
Student powinien przyswoić sobie treść wymienionych powyżej regulacji prawa prywatnego międzynarodowego oraz terminologię charakterystyczną dla tej dyscypliny.
Podczas wykładu przedstawiane są ilustracje zaczerpnięte z życia oraz z judykatury zagranicznej i krajowej. Zrozumienie skomplikowanych regulacji ppm ułatwiają także schematy graficzne. W trakcie ćwiczeń studenci – analizując kazusy - uczą się trudnej sztuki podporządkowania sytuacji „z elementem obcym” do zakresu zastosowania odpowiednich norm kolizyjnych, poznają również instrumenty kolizyjnoprawne związane ze stosowaniem prawa właściwego, takie jak np. kwalifikacja rozgraniczająca, dostosowanie, rozstrzyganie kwestii wstępnych, uczą się także myślenia prawniczego, argumentacji prawniczej, podejmowania decyzji i ich uzasadniania.
Przedmiot stwarza okazję do uświadamiania studentom różnorodności rozwiązań w poszczególnych systemach prawnych. Uczy szacunku do odmienności występujących w prawie innych państw. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę w zakresie treści norm kolizyjnych polskiej ustawy o prawie prywatnym międzynarodowym, rozporządzeń unijnych oraz wybranych konwencji międzynarodowych. [cywil_p_04_1] |
K_W08 [3/5] |
Zna charakterystyczne dla prawa prywatnego międzynarodowego zasady wykładni i stosowania norm kolizyjnych, różnice pomiędzy prawem merytorycznym i kolizyjnym oraz terminologię właściwą dla tej dziedziny. [cywil_p_04_2] |
K_W04 [4/5] |
Umie odnaleźć właściwą regulację kolizyjno-prawną dla danej sytuacji życiowej z elementem międzynarodowym, z uwzględnieniem właściwych narzędzi i metod. [cywil_p_04_3] |
K_U04 [2/5] |
Potrafi argumentować i podejmować decyzje w obszarze prawa prywatnego międzynarodowego oraz je uzasadniać, także uczestnicząc w pracach zespołu. [cywil_p_04_4] |
K_U11 [3/5] |
Jest gotów do dostrzegania różnorodności rozwiązań prawnych w kontekście prawa prywatnego międzynarodowego, co uczy szacunku dla odmienności występujących w innych krajach. [cywil_p_04_5] |
K_K02 [3/5] |
Jest gotów do budowania międzynarodowych projektów społecznych w obrębie prawa prywatnego międzynarodowego, a także myśląc przedsiębiorczo wykorzystywać regulacje prawa międzynarodowego prywatnego przy pełnieniu funkcji arbitra, negocjatora czy doradcy. [cywil_p_04_6] |
K_K04 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pr_pr_międz_01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
cywil_p_04_1 |
ćwiczenia [pr_pr_międz_02] | 14 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
cywil_p_04_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |