Ochrona danych osobowych
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Ochrona danych osobowych |
---|---|
Kod modułu: | K2_och_dan_osob 08 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Ochrona danych osobowych ma na celu zapoznanie studentów z celami, zasadami oraz mechanizmami ochronnymi zastosowanymi w ramach prawnej regulacji ochrony danych osobowych. Ochrona danych osobowych stanowi dziedzinę wiedzy z pogranicza nauk informacyjnych, administracyjnych, ekonomicznych i prawnych. Jako przedmiot zajęć akademickich Ochrona danych osobowych koncentruje się na prezentacji podstawowych regulacji ochronnych w omawianym zakresie. Jednak zdobyte wiedza i umiejętności powinny pozwolić studentowi na samodzielną analizę regulacji branżowych w poszczególnych dziedzinach życia społecznego będących przedmiotem jego szczególnych zainteresowań. W ramach realizacji modułu student ma możliwość poznać następujące kluczowe zagadnienia problemowe: ochrona praw i wolności jednostki, w tym ochrona prywatności jednostki, jako zadanie ochrony danych osobowych, rozwój idei ochrony danych osobowych, europejskie i konstytucyjne standardy ochrony danych osobowych, podmiotowy i przedmiotowy zakres ochrony danych osobowych, zasady przetwarzania danych osobowych, obowiązki administratorów danych osobowych i podmiotów przetwarzających dane osobowe, prawa osób, której dane są przetwarzane, mechanizmy kontrolne, zagadnienie kar i odpowiedzialności.
Celem przedmiotu jest przede wszystkim zapoznanie studenta z rozwiązaniami prawnymi regulującymi ochronę danych osobowych oraz przekazanie mu praktycznych umiejętności realizacji obowiązków z zakresu ochrony danych osobowych. Absolwent kierunku Prawo, dzięki realizacji modułu Ochrona danych osobowych, będzie przygotowany do pełnienia różnych ról społecznych na rynku (prawnika, urzędnika, przedsiębiorcy, konsumenta, itd.) w zakresie w jakim będą oni wykonywać obowiązki, bądź korzystać z praw, związanych z przetwarzaniem informacji osobowych. Moduł ma bowiem dostarczyć studentom praktycznych umiejętności w zakresie realizacji wymogów prowadzenia działalności z wykorzystaniem danych osobowych oraz korzystania z praw, w zakresie w jakim w grę wchodzi przetwarzanie danych osobowych.
Patrząc z perspektywy systemu nauczania przedmiot ma ponadto stanowić podstawę napisania pracy dyplomowej (magisterskiej) z dziedziny ochrony danych osobowych, o ile student takim zagadnieniem będzie zainteresowany. Jeśli student zdecyduje się na przygotowanie pracy dyplomowej (magisterskiej) poruszającej ubocznie problematykę ochrony danych osobowych moduł pomoże mu w opracowaniu rozdziału poświęconego temu zagadnieniu. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Przedstawia organizację, kompetencje i procedury działania aparatu państwowego w dziedzinie ochrony danych osobowych. [och_dan_os_01] |
K_W06 [2/5] |
Zna źródła prawa obowiązujące w dziedzinie ochrony danych osobowych. [och_dan_os_02] |
K_W07 [3/5] |
Rozpoznaje terminologię właściwą ochronie danych osobowych, a także podmioty (osoby, których dane dotyczą) ochrony i adresatów obowiązków (administratorów danych osobowych, podmioty przetwarzające) w dziedzinie ochrony danych osobowych. [och_dan_os_03] |
K_W03 [2/5] |
Orientuje się, co do problemów związanych z realizacją w praktyce wymogów z zakresu ochrony danych osobowych. [och_dan_os_04] |
K_U04 [1/5] |
Jest gotów ocenić w sposób krytyczny posiadaną wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych, wykorzystując ją przy pełnieniu różnych funkcji (np. doradcy), przyczyniając się do budowania projektów społecznych. [och_dan_os_05] |
K_K04 [3/5] |
Zna wymagane prawem ochrony danych osobowych procedury działania, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, a także ich uwarunkowania etyczne. [och_dan_os_06] |
K_W13 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K2_och_dan_osob 1] | 20 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
och_dan_os_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |