Prawo cywilne - cz. ogólna
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo cywilne - cz. ogólna |
---|---|
Kod modułu: | pr_cyw_cz_ogol_02 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł obejmuje najważniejsze zagadnienia części ogólnej prawa cywilnego. Ma on na celu zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami i instytucjami prawa cywilnego, bez których nie jest możliwe studiowanie innych przedmiotów z zakresu prawa cywilnego (prywatnego) i prawa prywatnego międzynarodowego. Obejmuje on zagadnienia wstępne, tj.: pojęcie i zasady prawa cywilnego, źródła prawa, rodzaje norm prawnych. Następnie w ramach tego modułu są rozważane: podmioty prawa cywilnego, tj. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, ale wyposażone w zdolność prawną (ze szczególnym uwzględnieniem dóbr osobistych podmiotów prawa cywilnego), przedmioty stosunków cywilnoprawnych oraz prawa podmiotowe a także prawa na dobrach niematerialnych i ich ochrona. Moduł ten obejmuje dalej: zdarzenia prawne i czynności prawne (w szczególności jednostronne oświadczenie woli, umowy), zawarcie umowy, wykładnię oświadczenia woli, przesłanki ważności czynności prawnej, tj. (poza zdolnością do czynności prawnych): formę czynności prawnych, wady oświadczeń woli, treść czynności prawnej uzupełnianie luk i granice swobody stron w kształtowaniu treści czynności prawnych, sankcje wadliwych czynności prawnych, problematyka dawności . W ramach przedstawicielstwa omawiane jest przedstawicielstwo ustawowe, pełnomocnictwo i prokura. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie pojęcie i zasady prawa cywilnego, źródła prawa cywilnego, ich wzajemne relacje, a także rodzaje norm prawnych występujących w prawie cywilnym. [cywil_p_01_1] |
K_W07 [3/5] |
Ma wiedzę na temat podmiotów prawa cywilnego, ich właściwości, praw i obowiązków określonych przepisami prawa cywilnego. [cywil_p_01_2] |
K_W10 [3/5] |
Zna i rozumie pojęcia, instytucje i konstrukcje prawne objęte tzw. częścią ogólną prawa cywilnego, a w szczególności dotyczące: podmiotów prawa cywilnego, przedmiotów stosunków cywilnoprawnych, zdarzeń cywilnoprawnych, czynności prawnych, przedstawicielstwa i dawności. [cywil_p_01_3] |
K_W08 [2/5] |
Potrafi posługiwać się pojęciami, instytucjami i konstrukcjami prawnymi objętymi tzw. częścią ogólną prawa cywilnego z wykorzystaniem odpowiednich technik i narzędzi. [cywil_p_01_4] |
K_U04 [2/5] |
Potrafi analizować zadane problemy prawne z zakresu tzw. części ogólnej prawa cywilnego wynikłe w fikcyjnych sytuacjach faktycznych. [cywil_p_01_5] |
K_U03 [3/5] |
Dostrzega potrzebę korzystania z baz aktów prawnych, literatury o charakterze dogmatycznym i orzecznictwa przy analizie prawnej konkretnych sytuacji faktycznych. [cywil_p_01_6] |
K_U09 [3/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny i aktualizacji swojej wiedzy w związku z następującymi zmianami prawnymi, a także korzystania z wiedzy eksperckiej. [cywil_p_01_7] |
K_K08 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pr_cyw_cz_ogol_01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
cywil_p_01_1 |
ćwiczenia [pr_cyw_cz_ogol_02] | 14 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
cywil_p_01_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |