Fundusze i projekty UE
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Fundusze i projekty UE |
---|---|
Kod modułu: | K1_fun_ i _pro_UE 04 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zaznajomienie studentów z prawnymi uwarunkowaniami funkcjonowania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Marskiego, Rybackiego i Akwakultury oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W związku z reformą polityki spójności Unii Europejskiej w okresie programowania 2021-2027 konieczna stała się znajomość zagadnień wdrażania funduszy UE, procedury pozyskiwania środków z tych funduszy i kontroli ich wykorzystania. Zasadnicza uwaga studenta koncentrowana jest na prawnych aspektach wskazanych zagadnień. W ramach przedmiotu omawiana jest także polityka spójności Unii Europejskiej oraz uwarunkowania wdrażania funduszy UE. W trakcie zajęć dokonany zostanie również przegląd krajowych i regionalnych programów operacyjnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie strukturę i kompetencje organów właściwych dla pozyskiwania funduszy UE, a także podstawowe pojęcia z zakresu polityki spójności. [fun_pro_01] |
K_W06 [1/5] |
Zna i rozumie regulacje prawne, właściwą terminologię, a także akty prawne na poziomie prawa unijnego i krajowego odnoszące się do zasad wdrażania i zarządzania programami krajowymi i regionalnymi oraz zasad pozyskiwania środków z funduszy UE. [fun_pro_02] |
K_W03 [3/5] |
Potrafi analizować zasady pozyskiwania środków z funduszy UE, a także przygotowywać właściwe dla określonego stanu faktycznego rozstrzygnięcie danej kwestii, pełniąc różne role w zespole, a także rolę eksperta. [fun_pro_03] |
K_U05 [3/5] |
Zna i rozumie założenia ustrojowe związane z systemem funduszy i projektów UE na poziomie krajowym i międzynarodowym, a także prawa i obowiązki poszczególnych podmiotów. [fun_pro_04] |
K_W05 [2/5] |
Jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w zakresie pozyskiwania funduszy UE, przygotowując wniosek o finansowanie lub go oceniając, mając na względzie interes społeczny, a także jest gotów by skorzystać z wiedzy eksperckiej w toku swojej działalności zawodowej. [fun_pro_05] |
K_K02 [1/5] |
Potrafi w sposób etyczny rozwiązywać dylematy zawodowe związane z pozyskiwaniem środków z funduszy, korzystając z właściwych regulacji prawnych, a także metod i narzędzi, będąc gotowym do uczenia się przez całe życie. [fun_pro_06] |
K_U04 [2/5] |
Jest gotów do profesjonalnego i etycznego uczestniczenia w procesie przygotowywania, oceniania, a także przyznawania finansowania z funduszy UE. [fun_pro_07] |
K_K07 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K1_fun_i_pro_UE 1] | 20 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
fun_pro_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |