Historia prawa
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Historia prawa |
---|---|
Kod modułu: | his_pr_02 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z dziejami, rozwojem i ewolucją prawa sądowego (cywilnego i karnego, w XX wieku także prawa pracy) i myśli prawniczej oraz organizacji wymiaru sprawiedliwości od początku średniowiecza w zasadzie do końca XX wieku (najpóźniejsza data: 1991 rok ZSRR). Terytorialny zakres to Europa i fragmentarycznie USA. Szczególny nacisk i uszczegółowienie wykładu ma miejsce w odniesieniu do czasów nowszych i najnowszych: od Oświecenia (XVIII w.), a zwłaszcza dla XX wieku. Obszernie wykładane są dzieje prawa w ZSRR (1917-1991) i Polsce Ludowej (1944-1989).
Student zdobywa wiedzę na temat genezy, istoty oraz ewolucji prawa sądowego, rozumiejąc mechanizmy powstawania oraz konsekwencje kluczowych pojęć i instytucji prawnych. Potrafi identyfikować i trafnie interpretować powiązania między zjawiskami prawnymi a szeroko rozumianymi uwarunkowaniami kulturowymi i społecznymi, analizując je w kontekście historycznym. W ramach zajęć student rozwija umiejętność korzystania ze źródeł historyczno-prawnych, przeprowadza ich krytyczną analizę oraz stosuje metodologię historyczno-prawną. Ponadto potrafi porównywać, interpretować i odtwarzać instytucje prawne, a także wyjaśniać przyczyny i skutki konkretnych regulacji prawnych, posługując się przykładami historycznymi oraz orzecznictwem sądowym jako materiałem źródłowym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie dzieje, a także ewolucję prawa sądowego i wymiaru sprawiedliwości w Europie na przestrzeni wieków. [hispr_p_01_1] |
K_W02 [5/5] |
Zna i rozumie myśl prawniczą i jej wpływ na rozwój poszczególnych instytucji prawnych. [hispr_p_01_2] |
K_W03 [2/5] |
Zna najważniejsze źródła prawa polskiego i poszczególnych państw Europy do końca wieku XX. [hispr_p_01_3] |
K_W07 [3/5] |
Zna i rozumie zasady prawne poszczególnych gałęzi prawa w rozwoju historycznym. [hispr_p_01_4] |
K_W08 [4/5] |
Zna i rozumie rozwój instytucji prawnych i wymiaru sprawiedliwości w rozwoju dziejowym w europejskiej kulturze prawnej (fragmentarycznie USA), w tym w zakresie praw i obowiązków podmiotów prawa. [hispr_p_01_5] |
K_W10 [3/5] |
Dostrzega mechanizmy i skutki funkcjonowania prawa, a także oceny, interpretacji i rozwiązana określonych stanów faktycznych w kontekście dziejowym. [hispr_p_01_6] |
K_U03 [3/5] |
Ocenia rozwój dziejowy Europy w kontekście jego związku z tworzeniem i stosowaniem prawa. [hispr_p_01_7] |
K_U02 [4/5] |
Jest gotów do dokonania wpływu zjawisk społecznych i politycznych w kontekście rozwoju dziejowego na treści prawa i funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. [hispr_p_01_8] |
K_K02 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [his_pr_01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
hispr_p_01_1 |
ćwiczenia [his_pr_02] | 14 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
hispr_p_01_2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |