Postępowanie sądowoadministracyjne
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Postępowanie sądowoadministracyjne |
---|---|
Kod modułu: | post_sądowoadm_06 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł „Postępowanie sądowoadministracyjne” zmierza do zapoznania studenta z zasadami i instytucjami prawnymi postępowania
sądowoadministracyjnego oraz z polskim modelem ustroju sądownictwa administracyjnego. Obejmuje analizę podstawowych zasad tego postępowania, w tym zasad konstytucyjnych. Omawia zagadnienia statyczne postępowania sądowoadministracyjnego oraz jego dynamikę. Szczególnie eksponowane są problemy zakresu właściwości rzeczowej sądów administracyjnych, kwestie przesłanek dopuszczalności skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, rodzaje wyroków wydawanych przez wojewódzki sąd administracyjny oraz zasady i tryb wnoszenia środków odwoławczych od orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie istotę i podstawowe konstrukcje postępowania sądowoadministracyjnego. [admin_p_03_1] |
K_W08 [2/5] |
Zna i wskazuje konstytucyjne zasady postępowania sądowoadministracyjnego. [admin_p_03_2] |
K_W07 [1/5] |
Rozpoznaje źródła prawa postępowania sądowoadministracyjnego. [admin_p_03_3] |
K_W07 [3/5] |
Wykorzystuje w praktyce pogłębioną wiedzę z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego, przygotowując stanowisko, w oparciu o odpowiednie źródła, w tym przepisy prawa i literaturę przedmiotu. [admin_p_03_4] |
K_U09 [3/5] |
Jest gotów do wyważenia interesu jednostkowego oraz społecznego w ramach postępowania sądowoadministracyjnego, wykonując swoje zadania zawodowe i podtrzymując etos prawnika. [admin_p_03_5] |
K_K06 [4/5] |
Identyfikuje interesy jednostek i organów administracji publicznej w ramach postępowania sądowoadministracyjnego. [admin_p_03_6] |
K_K02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [post_sądowoadm_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
admin_p_03_1 |
ćwiczenia [post_sądowoadm_2] | 14 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
admin_p_03_2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |