Postępowanie karne -cz.II
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Postępowanie karne -cz.II |
---|---|
Kod modułu: | post_kar_06 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma wyposażyć studentów w podstawową wiedzę dotyczącą przewidzianej prawem działalności zmierzającej do rozstrzygnięcia w przedmiocie odpowiedzialności oskarżonego za zarzucane mu przestępstwo. W toku nauczania student powinien zostać w szczególności zapoznany z zasadami rządzącymi przebiegiem postępowania oraz wyznaczającymi funkcjonowanie organów procesowych i innych uczestników postępowania karnego. Celem nauczania procedury karnej jest również przekazanie elementarnej wiedzy dotyczącej prawa i procedury cywilnej w zakresie wykorzystywanym w procesie karnym (tj. w razie uruchomienia tzw. procesu przydatkowego, dochodzenia roszczeń z tytułu niesłusznego skazania, tymczasowego aresztowania oraz zatrzymania). Efektem nauczania ma być nabycie przez studenta niezbędnej wiedzy teoretycznej oraz przekazanie informacji dotyczących poglądów formułowanych w doktrynie i judykaturze. Student powinien ponadto zostać wyposażony w umiejętność samodzielnej interpretacji przepisów procesowych budzących wątpliwości. Koniecznym jest też wykształcenie kompetencji do rozwiązywania problemów prawnych występujących na tle wskazanych stanów faktycznych. Nauczanie umiejętności poszukiwania rozwiązań dla poszczególnych przypadków powinno być połączone z próbami sporządzania projektów decyzji procesowych (m.in. wyroków rozstrzygających kwestię odpowiedzialności karnej oskarżonego, postanowień w przedmiocie umorzenia procesu, zarządzeń o wyznaczeniu rozprawy głównej). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma pogłębioną wiedzę na temat procesu jako określonej prawem działalności zmierzającej do wykrycia przestępstwa, ustalenia Jego sprawcy oraz określenia konsekwencji czynu zabronionego. [post_kar_2_01] |
K_W10 [2/5] |
Zna, rozumie i posługuje się swobodnie nomenklaturą właściwą dla procedury karnej. [post_kar_2_02] |
K_W03 [4/5] |
Zna zasady określające przebieg procesu oraz wyznaczające funkcjonowanie organów procesowych i innych uczestników. [post_kar_2_03] |
K_W08 [4/5] |
Potrafi kompilować wiedzę z zakresu prawa karnego procesowego oraz prawa konstytucyjnego i prawa cywilnego w zakresie wykorzystywanym w procedurze karnej (tj. w kwestiach dotyczących środków przymusu oraz dochodzenia roszczeń cywilnych przed sądem karnym). [post_kar_2_04] |
K_U08 [4/5] |
Potrafi w formie pisemnej i ustnej przytoczyć argumenty przemawiające za formułowanymi przez siebie poglądami opierającymi się o dorobek orzecznictwa i doktryny prawa karnego procesowego. [post_kar_2_05] |
K_U09 [3/5] |
Potrafi interpretować regulacje prawne w obszarze prawa karnego procesowego z perspektywy poszukiwania rozwiązań dla konkretnych przypadków. [post_kar_2_06] |
K_U05 [5/5] |
Potrafi przygotować projekty decyzji procesowych, w oparciu o posiadaną wiedzę z zakresu procedury karnej, uzasadniając swoje stanowisko. [post_kar_2_07] |
K_U10 [4/5] |
Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania obowiązków zawodowych w obszarze procesu karnego, zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny jako uczestnik procesu, a także uwzględniania reguł dotyczących współpracy międzynarodowej, zwiększania obszaru kontradyktoryjności w procesie, przyspieszenia i ekonomizacji postępowania. [post_kar_2_08] |
K_K06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [post_kar_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
post_kar_2_01 |
ćwiczenia [post_kar_2] | 14 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
post_kar_2_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |