Prawo cywilne - cz. zobowiązania-cz.II
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo cywilne - cz. zobowiązania-cz.II |
---|---|
Kod modułu: | pr_cyw_zob_1 04 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł prawo cywilne - część zobowiązania obejmuje wybrane, najważniejsze zagadnienia części ogólnej i części szczegółowej zobowiązań. Ma on na celu zaznajomienie studenta z prawem zobowiązań w stopniu przekraczającym znajomość podstawowych zasadami i instytucji prawa zobowiązań. Wiedza zdobyta w ramach tego przedmiotu, jest również bardzo istotna dla zrozumienia instytucji prawa cywilnego omawianych poza zakresem prawa zobowiązań (prawo rzeczowe, rodzinne, spadkowe, prawo prywatne międzynarodowe).
Moduł ma na celu zapoznanie studenta z fundamentalnymi instytucjami prawa zobowiązań. Obejmuje on w szczególności takie zagadnienia jak: pojęcie zobowiązania, źródła zobowiązań, pojęcie i rodzaje świadczenia, dług i odpowiedzialność, umowy, ich rodzaje, treść, zasady dotyczące wykonania i skutki niewykonania zobowiązań, czyny niedozwolone, bezpodstawne wzbogacenie, przyczyny wygaśnięcia stosunku zobowiązaniowego oraz zmiany podmiotowe. Część szczegółowa zobowiązań obejmuje: ustawowe typy umów i wybrane umowy nienazwane. W ramach ustawowych typów umów z reguły omawiane są wybrane umowy z poszczególnych grup umów. Chodzi tu o: umowy o przeniesienie praw (np. umowa sprzedaży), umowy o używanie rzeczy (np. umowa najmu, dzierżawy i leasingu), umowy o świadczenie usług (np. umowa zlecenia, agencji i komisu), umowy licencyjne i umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych, a nadto umowa spółki, umowa ubezpieczenia, poręczenie i gwarancja bankowa, przekaz. Wykład może także obejmować podstawowe wiadomości z zakresu papierów wartościowych i znaków legitymacyjnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie zasady, pojęcia, instytucje i konstrukcje prawne objęte prawem zobowiązań oraz ich tendencje rozwojowe. [pr_cyw_zob_1_03] |
K_W08 [4/5] |
Posługuje się zasadami, pojęciami, instytucjami i konstrukcjami prawnymi z zakresu prawa zobowiązań i potrafi wyciągać właściwe wnioski. [pr_cyw_zob_1_04] |
K_U04 [2/5] |
Analizuje zadane problemy prawne z zakresu prawa zobowiązań wynikłe z fikcyjnych sytuacji faktycznych. [pr_cyw_zob_1_05] |
K_U03 [4/5] |
Potrafi właściwie korzystać z baz aktów prawnych, literatury o charakterze dogmatycznym i orzecznictwa przy analizie prawnej konkretnych sytuacji faktycznych. [pr_cyw_zob_1_06] |
K_U09 [3/5] |
Zna pojęcie i zasady prawa zobowiązań, źródła prawa zobowiązań, ich wzajemne relacje, a także rodzaje norm prawnych występujących w prawie cywilnym. [pr_cyw_zob_2_01] |
K_W07 [3/5] |
Ma wiedzę na temat podmiotów stosunków zobowiązaniowych (w tym także m.in. dotyczące wielości wierzycielu lub dłużników oraz zmian podmiotowych w ramach stosunku zobowiązaniowego). [pr_cyw_zob_2_02] |
K_W10 [3/5] |
Jest gotów do krytycznego ocenienia swojej wiedzy z zakresu prawa zobowiązań, a także, gdy to konieczne, przy rozwiązywaniu problemów prawnych z tego zakresu, do korzystania z opinii ekspertów. [pr_cyw_zob_2_07] |
K_K08 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pr_cyw_cz.zob1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
pr_cyw_zob_1_03 |
ćwiczenia [pr_cyw_cz.zob2] | 14 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
pr_cyw_zob_1_03 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |