Prawo konstytucyjne - cz.I
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-NMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo konstytucyjne - cz.I |
---|---|
Kod modułu: | pr_kon_02 |
Kod programu: | W5-NMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zadaniem modułu jest uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych związanych z dziedziną nauki, jaką jest prawo konstytucyjne. Chodzi o szeroko rozumianą dziedzinę funkcjonowania władzy państwowej (ustrój państwa). Moduł koncentruje się na założeniach i konstrukcji rozwiązań ustrojowych obowiązujących w Polsce, pokazuje je jednak na szerokim tle prawno-porównawczym (uwzględnia prezentację rozwiązania typowych dla krajów członkowskich UE oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki). Uzyskana wiedza ma umożliwić zrozumienie roli konstytucji w ramach określenia porządku państwowego, w tym jej wpływu na procesy polityczne oraz pozycję jednostki w państwie. Nabyte umiejętności powinny pozwolić studentowi wykorzystywać instrumenty z zakresu prawa konstytucyjnego w działalności zawodowej (prawniczej). Zakładane kompetencje społeczne modułu mają pozwolić studentowi na samodzielną analizę wydarzeń, zjawisk i sytuacji społecznych powiązanych z działaniem tzw. domeny publicznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawowe pojęcia prawa konstytucyjnego. [konst_p_1_01] |
K_W03 [3/5] |
Zna tradycję ustrojową RP w XX wieku. [konst_p_1_02] |
K_W02 [2/5] |
Identyfikuje i zna źródła prawa konstytucyjnego ze szczególnym wyróżnieniem konstytucji. [konst_p_1_03] |
K_W07 [4/5] |
Analizuje procesy polityczne istotne z punktu widzenia realizacji założeń prawa konstytucyjnego. [konst_p_1_04] |
K_K02 [3/5] |
Zna i rozumie zasady i treści systemu praw i wolności oraz obowiązków w RP. [konst_p_1_05] |
K_W10 [2/5] |
Potrafi przy użyciu właściwych technik i narzędzi zastosować instrumenty związane z ochroną praw człowieka i rozpoznaje ich specyfikę. [konst_p_1_06] |
K_U04 [2/5] |
Zna i rozumie model ustroju politycznego RP, w szczególności wykonywania władzy na szczeblu centralnym z uwzględnieniem kontekstu porównawczego w skali Europy i USA. [konst_p_1_07] |
K_W05 [4/5] |
Zna i rozumie funkcje centralnego aparatu władzy i podstawowe mechanizmy wykonywania władzy. [konst_p_1_08] |
K_W06 [2/5] |
Wyjaśnia kryteria racjonalności władzy politycznej szczebla centralnego. [konst_p_1_09] |
K_U02 [3/5] |
Potrafi określić funkcje i znaczenie współczesnego konstytucjonalizmu, a także ocenić poszczególne rozwiązania z zakresu prawa konstytucyjnego. [konst_p_1_10] |
K_U07 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pr_kon_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
konst_p_1_01 |
ćwiczenia [pr_kon_2] | 14 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
konst_p_1_03 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |