Praca z tekstem literackim na zajęciach języka obcego Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-N2FG23.2025

Nazwa modułu: Praca z tekstem literackim na zajęciach języka obcego
Kod modułu: W1-FGS2-PTL
Kod programu: W1-N2FG23.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma celu jest przekazanie pogłębionej wiedzy, zdobycie szczegółowych umiejętności oraz rozszerzenie kompetencji społecznych w zakresie pracy z utworem literackim na zajęciach języka obcego - niemieckiego, w tym zasad rozwoju sprawności rozumienia tekstu czytanego, analizy i interpretacji tekstu, dydaktyzacji tekstu na potrzeby nauki języka. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do popularyzowania wiedzy o języku niemieckim wśród uczniów i w środowisku szkolnym na etapie ponadpodstawowym oraz pozaszkolnym [D1.K02] [K01]
FG_K03 [3/5] KN.2023_KS05 [3/5]
wykazuje gotowość do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego i nawyków kulturalnych w odniesieniu do pracy z uczniami klas szkoły ponadpodstawowej; [D1.K06] [K02]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS01 [3/5]
wykazuje gotowość do rozwijania u uczniów szkoły ponadpodstawowej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w obszarach objętych specyfiką języka niemieckiego; [D1.K07] [K03]
FG_K02 [4/5] KN.2023_KS02 [3/5]
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego z innymi treściami nauczania w szkole ponadpodstawowej [D1.U03][ [U01]
FG_U04 [2/5] KN.2023_U03 [4/5]
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych w odniesieniu do języka niemieckiego; [D1.W13] [W01]
FG_W10 [4/5] KN.2023_W06 [4/5]
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się języka niemieckiego i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy, adekwatnie dla uczniów na etapie szkoły ponadpodstawowej [D1.W15] [W02]
FG_W10 [2/5] KN.2023_W15 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W1-FGS2-PTL-C] 28 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie K01 K02 K03 U01 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)