Wybrane zagadnienia z komunikacji specjalistycznej Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-N2FG23.2025

Nazwa modułu: Wybrane zagadnienia z komunikacji specjalistycznej
Kod modułu: W1-FGS2-WZKS
Kod programu: W1-N2FG23.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest pogłębianie wiedzy i specjalizowanie kompetencji językowej (kognitywnej, komunikatywnej i interkulturowej) związanej z działalnością zawodową w obszarze filologii germańskiej w zakresie charakterystyki języków specjalistycznych, w tym roli języków specjalistycznych we współczesnym świecie, wzajemnej relacji języków specjalistycznych oraz ich relacji do języka ogólnego/standardowego, specyficznych cech języków specjalistycznych na różnych płaszczyznach, w tym tekstowej, a także w zakresie terminologii specjalistycznej
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje wysoką gotowość do dogłębnej, krytycznej analizy posiadanej wiedzy oraz odbieranych treści z zakresu lingwistyki języków/tekstów specjalistycznych, nieustannie dążąc do ich weryfikacji i doskonalenia, świadomie uznaje fundamentalne znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych adekwatnie do treści określonych w sylabusie [K01]
FG_K01 [5/5]
wykazuje pełną gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, kierując się przy tym najwyższymi standardami etyki i profesjonalizmu, świadomie przestrzega zasad etyki zawodowej, nie tylko stosując je w swojej pracy, ale także aktywnie promując ich znaczenie wśród współpracowników adekwatnie do treści sylabusa [K02]
FG_K02 [4/5]
wykazuje pogłębiony poziom umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w zakresie języków specjalistycznych oraz zasad komunikacji specjalistycznej do efektywnej realizacji złożonych i nietypowych zadań komunikacyjnych w tym obszarze, opierając się na właściwym doborze źródeł i informacji z nich pochodzących, a także ich dogłębnej ocenie, krytycznej analizie i zaawansowanej syntezie z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych [U01]
FG_U01 [5/5] FG_U02 [4/5]
poprawnie stosuje na poziomie pogłębionym poznaną terminologię z zakresu lingwistyki języków/tekstów specjalistycznych w złożonych i nietypowych sytuacjach komunikacji specjalistycznej [U02]
FG_U01 [4/5]
posiada wysoko rozwiniętą umiejętność komunikacji ze specjalistami i osobami spoza kręgu specjalistów w zakresie lingwistyki języków/tekstów specjalistycznych studiowanego języka kierunkowego, wykorzystuje w stopniu pogłębionym precyzyjną, specjalistyczną terminologię, demonstrując dogłębną znajomość zagadnień z tego obszaru, a jednocześnie swobodnie dobiera i stosuje różne techniki komunikacyjne, dostosowując je do kontekstu akademickiego i profesjonalnego [U03]
FG_U04 [4/5] FG_U05 [4/5]
potrafi w sposób pogłębiony samodzielnie planować i realizować własne uczenie się w obszarze komunikacji specjalistycznej, wykazuje wysoki stopień samodzielności w planowaniu, organizowaniu i realizowaniu procesu uczenia się przez całe życie w zakresie języka kierunkowego adekwatnie do treści sylabusa [U04]
FG_U10 [4/5]
ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę (kognitywną, komunikatywną i interkulturową) w zakresie charakterystyki języków specjalistycznych i komunikacji specjalistycznej, roli języków specjalistycznych we współczesnym świecie, wzajemnej relacji języków specjalistycznych oraz ich relacji do języka ogólnego/standardowego [W01]
FG_W01 [5/5]
zna na poziomie pogłębionym terminologię z zakresu lingwistyki języków/tekstów specjalistycznych występującą w złożonych i nietypowych sytuacjach komunikacji specjalistycznej [W02]
FG_W07 [5/5]
ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie specyficznych cech języków specjalistycznych i zasad komunikacji specjalistycznej oraz terminologii specjalistycznej [W03]
FG_W01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W1-FGS2-WZKS-C] 18 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
zaliczenie K02 U02 U03 U04 W03
wykład [W1-FGS2-WZKS-W] 9 Wykład konwersatoryjny [b02]  egzamin K01 U01 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)