Historia polskiego kina
Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-N1OF19.2025

Nazwa modułu: | Historia polskiego kina |
---|---|
Kod modułu: | W8-OF-N1-HPK |
Kod programu: | W8-N1OF19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem realizacji modułu/modułów jest zaznajomienie studenta z najważniejszymi zjawiskami z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej oraz przemysłu kinematograficznego w ich rozwoju historycznym i uwarunkowaniach społecznych, politycznych i kulturowych okresu powojnia
Ośrodkiem kursu historii polskiego kina jest otwarcie przestrzeni dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autorstwa najwybitniejszych polskich artystów kina powojennego.
Student nabywa umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegłością w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych dekadach rozwoju powojennego kina w Polsce w nieustannej dialektyce konwencji i inwencji, pospolitej ideologii i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej, przy jednoczesnym wskazaniu na znaczenie polskiego kanonu filmowego dla kina w Polsce po przemianie
ustrojowej w 1989 roku.
Horyzontem kursu historii kina polskiego jest wzbudzenie u studentów głębokiego poczucia przynależności do tradycji polskiego kina, uruchomienie odpowiednich mechanizmów identyfikacji z tą tradycją i zainicjowanie procesu prowadzącego studenta do poczucia odpowiedzialności za jej przyszły kształt. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk, różnorodnych estetyk i historycznych nurtów polskiej sztuki filmowej okresu powojnia [HPK_1] |
K_W13 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów polskiego kina, których dokonania należą do kanonu sztuki filmowej w Polsce [HPK_2] |
K_W13 [5/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i wartościowania obecnych w historii kina polskiego stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej oraz jej zależnością od kontekstu ideologicznego w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [HPK_3] |
K_W13 [5/5] |
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii polskiej w jej rozwoju po II wojnie światowej oraz potrafi zanalizować ich powiązania z zmianami politycznymi i społecznymi w powojennej Polsce [HPK_4] |
K_W13 [5/5] |
Student posiada umiejętność opisu, analizy i interpretacji autorskiej inwencji w użyciu środków wyrazowych języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina polskiego [HPK_5] |
K_W13 [5/5] |
Student rozumie istotne znaczenie tradycji polskiej sztuki filmowej dla współczesnego kina w Polsce oraz posiada głębokie poczucie przynależności do tejże tradycji [HPK_6] |
K_W13 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, odpowiednio wnioskować i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [HPK_7] |
K_W13 [5/5] |
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu
o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [HPK_8] |
K_W13 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [HPK-1] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Spektakl [c04] Prezentacja [c07] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
HPK_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |