Podstawy zarządzania Kierunek studiów: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
Kod programu: W8-N1OF19.2025

Nazwa modułu: Podstawy zarządzania
Kod modułu: W8-OF-N1-POZ
Kod programu: W8-N1OF19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach przedmiotu przedstawione zostaną następujące funkcje zarządzania: PLANOWANIE – prognozowanie, ustalenie wizji i misji instytucji, celów perspektywicznych i krótkookresowych, zadań i terminów ich realizacji ORGANIZOWANIE – podział pracy, rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych, wybór metod koordynacji zadań, pozyskanie i rozmieszczenie odpowiednich zasobów ludzkich, rzeczowych, finansowych i informacyjnych, zapewnienie sprawnego obiegu informacji DECYDOWANIE – określenie zakresu informacji niezbędnych do podjęcia decyzji, sposobu ich pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania, wybór kryteriów decyzyjnych, określenie sposobu przygotowania i podejmowania decyzji (indywidualnie, zespołowo) MOTYWOWANIE – rozpoznanie i określenie oczekiwań, preferencji, potrzeb i aspiracji pracowników pełniących określone role organizacyjne, wybór systemów motywacyjnych, określenie metod komunikowania się z pracownikami, wybór i modyfikowanie stylu kierowania KONTROLOWANIE – określenie przedmiotu i zakresu kontroli, metod prowadzenia, monitorowanie działań; Przedstawione zostaną następujące kompetencje kierownicze: Techniczne – umiejętność posługiwania metodami, technikami i technologią w określonej specjalności; - organizowanie prac rady pedagogicznej oraz działów administracyjnych i pomocniczych (gospodarczych) - prowadzenie bezpośredniego nadzoru pedagogicznego i administracyjnego - umiejętność budowy planu pracy szkoły, planów zajęć - prowadzenie niezbędnej dokumentacji organizacyjno-prawnej szkoły - znajomość i biegłe posługiwanie się przepisami prawa oświatowego, administracyjnego, prawa dotyczącego rachunkowości w szkołach - znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej - umiejętność prezentacji placówki i jej dokonań (praktyczne umiejętności marketingowe) Społeczne – zdolność do współdziałania z innymi osobami i grupami, rozumienie ich potrzeb, aspiracji i dążeń oraz umiejętność pobudzania do działań; - umiejętne kształtowanie polityki kadrowej - kierowanie zespołem pracowników – podział zadań, tworzenie odpowiedniej atmosfery - indywidualne podejście do pracownika (traktowanie pracownika) - pobudzanie pracowników do kreatywności, twórczych działań tworzenia innowacyjnych programów dydaktyczno-wychowawczych, - umiejętne komunikowanie się i rozwiązywanie konfliktów - umiejętność delegowania uprawnień - współpraca z lokalnym samorządem, władzami oświatowymi, rodzicami i innymi instytucjami w regionie Umiejętności koncepcyjne – wytyczanie, koordynowanie i integrowanie działań organizacji w celu realizacji bieżących spraw i zamierzeń perspektywicznych - umiejętność przewidywania - kreowanie wizji rozwoju szkoły - tworzenie autorskich programów rozwoju i działania oraz ich realizacji - umiejętność krytycznej oceny i analizy funkcjonowania szkoły (diagnozy jej słabych i mocnych stron)
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę z zakresu podstaw zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. [POZ_1]
K_W04 [5/5]
Potrafi zaplanować proces produkcji audiowizualnej w oparciu o zasady określone w naukach o zarządzaniu. [POZ_2]
K_U04 [4/5]
Potrafi zaplanować prace na stanowiskach w firmie lub w projekcie w oparciu o zasady organizowania pracy. [POZ_3]
K_U12 [5/5]
Posiada zdolność twórczego rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem liniowym i na niższym szczeblu organizacji. [POZ_4]
K_K02 [4/5]
Wykazuje elastyczność w podejściu do sposobu wykonywania powierzonych zadań, również w warunkach ograniczonego dostępu do informacji w ramach przedsiębiorstwa lub innej organizacji. [POZ_5]
K_K07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [POZ-1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Spektakl [c04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin POZ_1 POZ_2 POZ_3 POZ_4 POZ_5
ćwiczenia [POZ-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie POZ_1 POZ_2 POZ_3 POZ_4 POZ_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)