Praktyka zawodowa nauczycielska ciągła z biologii w szkole podstawowej Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2025

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa nauczycielska ciągła z biologii w szkole podstawowej
Kod modułu: 1BL_25_96
Kod programu: W2-S1BI19.2025
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem praktyki nauczycielskiej w szkole podstawowej jest zdobycie doświadczenia w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII–VIII) oraz praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu biologii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki biologii w działaniach edukacyjnych. W trakcie praktyki studenci rozwijają swoje kompetencje dydaktyczne poprzez: dalsze poznawanie specyfiki funkcjonowania szkół, w których odbywają praktykę, w tym zadań dydaktycznych realizowanych przez szkołę, sposobu organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji, obserwację aktywności uczniów oraz działań nauczyciela podczas prowadzonych przez niego lekcji, aktywne uczestnictwo w planowaniu i realizacji lekcji, pełnienie roli nauczyciela, w tym planowanie lekcji pokazowej z biologii, formułowanie celów, dobór metod i środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie zajęć na podstawie samodzielnie przygotowanych scenariuszy oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Śródroczna praktyka zawodowa nauczycielska z biologii [1BL_25_95]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole. [1BL_25_96_01]
KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_U01 [3/5]
Potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. [1BL_25_96_02]
KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W07 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć. [1BL_25_96_03]
KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U08 [4/5] KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5]
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. [1BL_25_96_04]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_W15 [4/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U13 [4/5]
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. [1BL_25_96_05]
KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [01] 30 Praktyka [e05]  zaliczenie 1BL_25_96_01 1BL_25_96_02 1BL_25_96_03 1BL_25_96_04 1BL_25_96_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)