Praktyka zawodowa nauczycielska ciągła z biologii w szkole podstawowej
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2025

Nazwa modułu: | Praktyka zawodowa nauczycielska ciągła z biologii w szkole podstawowej |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_25_96 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem praktyki nauczycielskiej w szkole podstawowej jest zdobycie doświadczenia w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII–VIII) oraz praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu biologii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki biologii w działaniach edukacyjnych.
W trakcie praktyki studenci rozwijają swoje kompetencje dydaktyczne poprzez:
dalsze poznawanie specyfiki funkcjonowania szkół, w których odbywają praktykę, w tym zadań dydaktycznych realizowanych przez szkołę, sposobu organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji,
obserwację aktywności uczniów oraz działań nauczyciela podczas prowadzonych przez niego lekcji,
aktywne uczestnictwo w planowaniu i realizacji lekcji,
pełnienie roli nauczyciela, w tym planowanie lekcji pokazowej z biologii, formułowanie celów, dobór metod i środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie zajęć na podstawie samodzielnie przygotowanych scenariuszy oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Śródroczna praktyka zawodowa nauczycielska z biologii [1BL_25_95] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole. [1BL_25_96_01] |
KN.2023_W06 [3/5] |
Potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. [1BL_25_96_02] |
KN.2023_W03 [3/5] |
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć. [1BL_25_96_03] |
KN.2023_W14 [3/5] |
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. [1BL_25_96_04] |
KN.2023_W04 [4/5] |
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. [1BL_25_96_05] |
KN.2023_W03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
praktyka [01] | 30 |
Praktyka [e05] |
zaliczenie |
1BL_25_96_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |