Didactics of Biology I
Field of study: Biology
Programme code: W2-S1BI19.2025

Module name: | Didactics of Biology I |
---|---|
Module code: | 1BL_25_93 |
Programme code: | W2-S1BI19.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | The aim of the module is to prepare students to consciously and responsibly plan the teaching process in biology at the second stage of education. The module enables the integration of knowledge in the fields of biology, general didactics, pedagogy and psychology in order to develop the skills of designing and implementing educational activities in accordance with the core curriculum. The module covers the first part of the issues and problems necessary for this. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania [1BL_25_93_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
Student zna i rozumie podstawę programową, cele, strukturę wiedzy i kompetencje kluczowe [1BL_25_93_02] |
KN.2023_W08 [3/5] |
Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. [1BL_25_93_03] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć. [1BL_25_93_04] |
KN.2023_W02 [4/5] |
Student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [1BL_25_93_05] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [1BL_25_93_06] |
KN.2023_W02 [4/5] |
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi. [1BL_25_93_07] |
KN.2023_U02 [3/5] |
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału. [1BL_25_93_08] |
KN.2023_U02 [4/5] |
Student potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [1BL_25_93_09] |
KN.2023_U02 [4/5] |
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [1BL_25_93_10] |
KN.2023_U15 [4/5] |
Student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [1BL_25_93_11] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Student jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [1BL_25_93_12] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [01] | 15 |
Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
course work |
1BL_25_93_01 |
laboratory classes [02] | 15 |
Activating method – discussion / debate [b04] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
1BL_25_93_02 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |