Didactics of Chemistry Field of study: Biology
Programme code: W2-S1BI19.2025

Module name: Didactics of Chemistry
Module code: 1BL_25_88
Programme code: W2-S1BI19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
The purpose of the course is to integrate for the student's needs knowledge from various disciplines (such as general didactics, psychology, pedagogy, and above all - chemistry) so as to facilitate his understanding of the process to the extent that he can independently create it as a teacher at the second stage of education. The module covers the necessary issues and problems for this.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna i rozumie miejsce i rolę przedmiotu chemii w planach nauczania oraz podstawie programowej na różnych etapach edukacyjnych. [1BL_25_88_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
Student zna i rozumie cele kształcenia, treści nauczania i strukturę wiedzy w nauczaniu chemii, uwzględniając kompetencje kluczowe i kontekst między przedmiotowy. [1BL_25_88_02]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_U02 [3/5]
Student zna i rozumie zasady konstruowania i modyfikowania programów nauczania, projektowania procesu dydaktycznego i rozkładu materiału. [1BL_25_88_03]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_U04 [3/5] KN.2023_U06 [3/5]
Student zna i rozumie metody dydaktyczne, w tym metody aktywizujące, projekty, uczenie przez działanie, a także pracę badawczą ucznia. [1BL_25_88_04]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U06 [3/5]
Student zna i rozumie metodykę realizacji treści kształcenia, typowe błędy uczniowskie i ich wykorzystanie dydaktyczne. [1BL_25_88_05]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W14 [2/5] KN.2023_W15 [2/5] KN.2023_U02 [2/5] KN.2023_U04 [2/5]
Student zna i rozumie wykorzystanie mediów cyfrowych w edukacji, poszanowanie praw autorskich oraz projektowanie przestrzeni edukacyjnej. [1BL_25_88_06]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Student potrafi identyfikować i analizować cele edukacyjne, rozkłady materiału i powiązania między treściami nauczania. [1BL_25_88_07]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
Student potrafi dostosować metody i środki dydaktyczne w tym zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej do potrzeb uczniów [1BL_25_88_08]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U12 [2/5] KN.2023_U18 [2/5]
Student potrafi profesjonalnie oceniać pracę uczniów i stosować różne formy oceniania dydaktycznego. [1BL_25_88_09]
KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
Student potrafi dostosować komunikację do poziomu rozwojowego uczniów oraz rozpoznawać i wykorzystywać błędy uczniowskie. [1BL_25_88_10]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U15 [4/5]
Student jest gotów do wspierania postaw etycznych, kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów. [1BL_25_88_11]
KN.2023_KS01 [4/5]
Student jest gotów do promowania uczenia się przez całe życie, korzystania z różnych źródeł wiedzy oraz odpowiedzialnego używania mediów cyfrowych. [1BL_25_88_12]
KN.2023_KS04 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [01] 15 Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
course work 1BL_25_88_01 1BL_25_88_02 1BL_25_88_03 1BL_25_88_04 1BL_25_88_05 1BL_25_88_11
workshop [02] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Production exercise – workshop [e02] 
course work 1BL_25_88_02 1BL_25_88_03 1BL_25_88_04 1BL_25_88_05 1BL_25_88_06 1BL_25_88_07 1BL_25_88_08 1BL_25_88_09 1BL_25_88_10 1BL_25_88_11 1BL_25_88_12
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)