Europejskie postępowanie sądowe Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: Europejskie postępowanie sądowe
Kod modułu: K7_eur_post_sąd 10
Kod programu: W5-SMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2029/2030
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma za zadanie wyposażyć studentów w wiedzę, kompetencje i umiejętności dotyczące dochodzenia roszczeń cywilnych o charakterze transgranicznym, w szczególności roszczeń powstałych pomiędzy kontrahentami pochodzącymi z rożnych państw członkowskich Unii Europejskiej lub roszczeń wynikających z umowy, która była wykonywana w innym państwie członkowskim. W obszarze postępowania cywilnego studenci uzyskają umiejętności dotyczące dostępu do sądów i procedur sądowych funkcjonujących w danym państwie członkowskim dla podmiotów pochodzących z innych państw Unii Europejskiej. Studenci dowiedzą się o jednolitych regulacjach obowiązujących na poziomie unijnym z zakresu szczególnych postępowań cywilnych, które pozwalają na dochodzenie roszczeń w innym państwie członkowskim w oparciu o normy uniwersalne, nie zaś normy obowiązujące w wewnętrznym systemie prawnym danego państwa. W części odnoszącej się do współpracy międzynarodowej w sprawach karnych moduł ma umożliwić zapoznanie studentów z zasadami wykonywania czynności procesowych przez sądy innego państwa członkowskiego aniżeli państwo forum, tj. państwo w którym toczy się postępowanie karne. Po zakończeniu zajęć przewidzianych w ramach modułu studenci powinni dysponować także wiedzą odnoszącą się do instrumentów współpracy w sprawcach karnych pomiędzy państwami należącymi do Unii Europejskiej, przede wszystkim Europejskiego Nakazu Aresztowania i Europejskiego Nakazu Dochodzeniowego. Student zostanie wyposażony w kompetencje umożliwiające orientację w zakresie procedur uruchamianych w razie, gdy do polskiego organu zwraca się organ innego państwa członkowskiego z wnioskiem o dokonanie czynności w procesie prowadzonym przez ten organ oraz inicjowanych przez polski organ występujący z analogicznym wnioskiem do organu innego państwa członkowskiego. Moduł zapewni także wiedzę dotyczącą urzędów unijnych ułatwiających współpracę sądów poszczególnych państw członkowskich w sprawach cywilnych i karnych oraz koordynujących lub prowadzących postępowania przygotowawcze w sprawach o charakterze transgranicznym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę z zakresu zagadnień sądowego postępowania cywilnego oraz wybranych zagadnień odnoszących się do prawa Unii Europejskiej i konwencji międzynarodowych. [eps_01]
K_W10 [4/5]
Zna kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące udzielania odpowiedzi na pytania prejudycjalne w sprawach karnych i cywilnych zawisłych przed sądem krajowym. [eps_02]
K_W05 [3/5]
Jest gotów ocenić w sposób krytyczny poziom swej wiedzy w zakresie zasad współpracy w sprawcach karnych i cywilnych pomiędzy państwami należącymi do Unii Europejskiej, rozwiązując złożony problem prawny w tym zakresie. [eps_03]
K_K08 [5/5]
Posiada umiejętność wykorzystania instrumentów współpracy w sprawcach karnych pomiędzy państwami należącymi do Unii Europejskiej., tj. Europejskiego Nakazu Aresztowania i Europejskiego Nakazu Dochodzeniowego. [eps_04]
K_U08 [5/5]
Posługuje się swobodnie nomenklaturą właściwą dla postępowania cywilnego i czynności procesowych w sprawach karnych na poziomie unijnym. [eps_05]
K_W03 [3/5]
Potrafi interpretować i krytycznie oceniać regulacje prawne w obszarze prawa procesu cywilnego i karnego z perspektywy poszukiwania rozwiązań dla konkretnych przypadków. [eps_06]
K_U05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [K7_eur_post_sąd 1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02]  zaliczenie eps_01 eps_02 eps_03 eps_04 eps_05 eps_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)