Prawo karne skarbowe
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo karne skarbowe |
---|---|
Kod modułu: | K5_pr_kar_skar 09 |
Kod programu: | W5-SMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2029/2030 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zadaniem modułu jest nabycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia roli prawa karnego skarbowego w systemie prawa, funkcji tej gałęzi prawa karnego, jej źródeł, powiązań z regulacjami pozakarnymi, zasad odpowiedzialności karnej skarbowej oraz struktury i założeń systemu karnoskarbowych środków penalnych.
W ramach modułu student zapoznany jest z podstawowymi informacjami z zakresu polskiego prawa karnego skarbowego, obejmującymi w szczególności:
- źródła prawa karnego skarbowego
- zakres autonomii tej gałęzi prawa karnego wobec powszechnego prawa karnego
- powiązania Kodeksu karnego skarbowego z regulacjami prawa podatkowego, celnego, dewizowego i hazardowego
- znamiona podstawowych typów przestępstw i wykroczeń skarbowych
- zasady odpowiedzialności karnej skarbowej
- założenia i strukturę karnoskarbowych środków penalnych
- szczególne cechy procedury karnoskarbowej |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów, w sposób profesjonalny i etyczny, do poszukiwania rozwiązań pozwalających na rozstrzygnięcie spraw karnych skarbowych w sposób konsensualny. [pks_01] |
K_K07 [4/5] |
Jest gotów interpretować, prognozować, wyjaśniać, a także reagować na zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, wpływające na tworzenie prawa i podejmowanie decyzji administracyjnych oraz sytuację gospodarczą w obrębie prawa karnego skarbowego. [pks_02] |
K_K02 [4/5] |
Potrafi przygotować projekty wniosków oraz rozstrzygnięć związanych z prawem karnym skarbowym, wykorzystując zdobytą wiedzę dotyczącą odpowiedzialności za przestępstwa i wykroczenia skarbowe, instytucji wymiaru kar, środków karnych oraz procedur postępowania karno-skarbowego [pks_03] |
K_U10 [3/5] |
Zna przedmiot regulacji prawa karnego skarbowego, a także obowiązki podmiotów i adresatów prawa w tym zakresie. [pks_04] |
K_W10 [3/5] |
Zna instytucje i konstrukcje prawa karnego skarbowego oraz regulacje prawa podatkowego, celnego, dewizowego i hazardowego. [pks_05] |
K_W08 [3/5] |
Zna i rozumie regulacje dotyczące realizacji finansów publicznych oraz systemu podatkowego w Polsce i Unii Europejskiej, funkcjonowania funduszy strukturalnych, a także zasad gospodarowania mieniem publicznym. [pks_06] |
K_W06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K5_pr_kar_skar 1] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
pks_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |