Fundusze i projekty UE Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: Fundusze i projekty UE
Kod modułu: K1_fun_ i _pro_UE 04
Kod programu: W5-SMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie studentów z prawnymi uwarunkowaniami funkcjonowania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Marskiego, Rybackiego i Akwakultury oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W związku z reformą polityki spójności Unii Europejskiej w okresie programowania 2021-2027 konieczna stała się znajomość zagadnień wdrażania funduszy UE, procedury pozyskiwania środków z tych funduszy i kontroli ich wykorzystania. Zasadnicza uwaga studenta koncentrowana jest na prawnych aspektach wskazanych zagadnień. W ramach przedmiotu omawiana jest także polityka spójności Unii Europejskiej oraz uwarunkowania wdrażania funduszy UE. W trakcie zajęć dokonany zostanie również przegląd krajowych i regionalnych programów operacyjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie strukturę i kompetencje organów właściwych dla pozyskiwania funduszy UE, a także podstawowe pojęcia z zakresu polityki spójności. [fun_pro_01]
K_W06 [1/5] K_W08 [2/5]
Zna i rozumie regulacje prawne, właściwą terminologię, a także akty prawne na poziomie prawa unijnego i krajowego odnoszące się do zasad wdrażania i zarządzania programami krajowymi i regionalnymi oraz zasad pozyskiwania środków z funduszy UE. [fun_pro_02]
K_W03 [3/5] K_W07 [3/5]
Potrafi analizować zasady pozyskiwania środków z funduszy UE, a także przygotowywać właściwe dla określonego stanu faktycznego rozstrzygnięcie danej kwestii, pełniąc różne role w zespole, a także rolę eksperta. [fun_pro_03]
K_U05 [3/5] K_U12 [1/5]
Zna i rozumie założenia ustrojowe związane z systemem funduszy i projektów UE na poziomie krajowym i międzynarodowym, a także prawa i obowiązki poszczególnych podmiotów. [fun_pro_04]
K_W05 [2/5] K_W10 [1/5]
Jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w zakresie pozyskiwania funduszy UE, przygotowując wniosek o finansowanie lub go oceniając, mając na względzie interes społeczny, a także jest gotów by skorzystać z wiedzy eksperckiej w toku swojej działalności zawodowej. [fun_pro_05]
K_K02 [1/5] K_K08 [2/5]
Potrafi w sposób etyczny rozwiązywać dylematy zawodowe związane z pozyskiwaniem środków z funduszy, korzystając z właściwych regulacji prawnych, a także metod i narzędzi, będąc gotowym do uczenia się przez całe życie. [fun_pro_06]
K_U04 [2/5] K_U13 [4/5]
Jest gotów do profesjonalnego i etycznego uczestniczenia w procesie przygotowywania, oceniania, a także przyznawania finansowania z funduszy UE. [fun_pro_07]
K_K07 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [K1_fun_i_pro_UE 1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie fun_pro_01 fun_pro_02 fun_pro_03 fun_pro_04 fun_pro_05 fun_pro_06 fun_pro_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)