Organy ochrony prawa i zawody prawnicze
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: | Organy ochrony prawa i zawody prawnicze |
---|---|
Kod modułu: | K1_or_ochr_pr_zaw 04 |
Kod programu: | W5-SMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z wszystkimi najistotniejszymi kwestiami objętymi zakresem przedmiotu, a w szczególności: zagadnieniami terminologicznymi związanymi z istotą działalności polegającej na ochronie prawnej oraz poszczególnymi jej formami. W trakcie zajęć student powinien nabyć wiedzę dotyczącą zasad organizacji, funkcjonowania oraz kompetencji poszczególnych organów powołanych do sprawowania wymiaru sprawiedliwości, zajmujących się kontrolą legalności oraz udzielających poradnictwa prawnego. W ramach przedmiotu student powinien poznać w szczególności podstawowe zasady ustroju, kompetencji oraz sposobu wyłaniania składu organów wymiaru sprawiedliwości. W ramach zaznajamiania z organami rozstrzygającymi konflikty cywilne i karne studentowi zostaną przedstawione podstawowe zasady dotyczące procedury podejmowania i zaskarżania decyzji w przedmiocie odpowiedzialności cywilnej i karnej. Cykl nauczania przedmiotu obejmuje także wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rodzaju, organizacji i zakresu uprawnień organów specjalnie powołanych wyłącznie do kontroli legalności lub sprawujących funkcję kontroli legalności jako jedną z wielu w ramach funkcji kontrolnych. Zajęcia mają też zaznajomić studiujących z działalnością organów zajmujących się udzielaniem pomocy prawnej, współdziałaniem w ochronie praw i wolności obywatelskich oraz kształtowaniem i stosowaniem prawa. Ponadto przedmiot ma na celu zaznajomić studentów z wiedzą na temat etyki zawodów prawniczych i podstawowymi wartościami, które muszą być uwzględniane w pracy zawodowej osób wykonujących zawody prawnicze. W szczególności istotnym jest pokazanie studentom „części wspólnych” oraz podstawowych różnić między poszczególnymi zawodami prawniczymi i wartościami, które stanowią fundament ich wykonywania. Zajęcia mają dać studentom asumpt do odpowiedzi na pytanie, czym jest etyka prawnicza, jakie jest jej miejsce w pracy przedstawicieli zawodów prawniczych oraz jakie obszary etyki zawodowej współcześnie są szczególnie istotne. Przedmiot ma wyjaśnić związki między podstawowymi kategoriami etyki zawodowej: obowiązkami zawodowymi, rolami zawodowymi czy też moralną odpowiedzialnością profesjonalistów. W konsekwencji student powinien opanować materiał będący swoistą podstawą i punktem wyjścia w dalszej edukacji podczas studiów. Na podstawie poznanych problemów powinien uzyskać wiedzę potrzebną do świadomego wyboru przyszłej drogi zawodowej jak również wiedzę dotyczącą wymagań etycznych, które stawiane są osobom, w przyszłości zamierzającym wykonywać zawody prawnicze. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna założenia ustrojowe i organizacyjne funkcjonowania współczesnego państwa w dziedzinie rozstrzygania sporów prawnych, kontroli legalności oraz pomocy prawnej, a także właściwe regulacje odnoszące się do poszczególnych organów. [oopizp_01] |
K_W05 [2/5] |
Zna organizację, kompetencje i procedury działania organów ochrony prawa i wymiaru sprawiedliwości, a także właściwe instytucje prawne regulujące ich funkcjonowanie. [oopizp_02] |
K_W06 [2/5] |
Posiada wiedzę na temat terminologii właściwej dla podmiotów uprawnionych do inicjowania postępowania przed organami ochrony prawnej, uczestników tego postępowania, jego zasad oraz rodzajów rozstrzygnięć zapadających w przedmiocie sporów prawnych, a także aktów prawnych regulujących te materie. [oopizp_03] |
K_W03 [3/5] |
Potrafi określić podmioty kierujące poszczególnymi organami oraz piastunów urzędów monokratycznych, procedury wyboru członków poszczególnych organów, dokonać krytycznej analizy regulacji prawnych dotyczących organów ochrony prawa, a także etycznego wykonywania zawodów prawniczych. [oopizp_05] |
K_U05 [3/5] |
Potrafi dokonać interpretacji i analizy sytuacji związanych z ochroną porządku prawnego oraz zabezpieczaniem interesu społecznego uczestników stosunków prawnych, a w razie potrzeby jest gotów zasięgnąć opinii ekspertów w tym zakresie. [oopizp_06] |
K_K02 [1/5] |
Wykonując zawód prawnika, w szczególności współdziałając z organami ochrony prawnej, jest gotów zachowywać się w sposób profesjonalny i etyczny, jednocześnie rozwijając zasady etyki zawodowej prawnika. [oopizp_07] |
K_K07 [2/5] |
Potrafi, odnajdując właściwą regulację prawną, rozróżniać odmienne z punktu widzenia etyki funkcje zawodów prawniczych, dostrzegając dylematy etyczne osób wykonujących te zawody, będąc w stanie planować samodzielne uczenie się przez całe życie. [oopizp_08] |
K_U04 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [K1_or_ochr_pr_zaw1] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
oopizp_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |