Prawo cywilne - cz. rodzinna i spadkowa Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: Prawo cywilne - cz. rodzinna i spadkowa
Kod modułu: pr_cyw_rodz_spad_06
Kod programu: W5-SMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z instytucjami i zasadami prawa spadkowego i rodzinnego. Student ma uzyskać wiedzę i posiąść umiejętność określenia konsekwencji śmierci osoby fizycznej w sferze prawa prywatnego, a także uzyskać znajomość regulacji prawnorodzinnych w tym także w powiązaniu z regulacjami innych działów prawa cywilnego. Oprócz wiedzy teoretycznej z zakresu prawa spadkowego i rodzinnego student uzyskać ma także podstawowe informacje dotyczące jej wykorzystania w praktyce sądowej i przy rozwiązywaniu podstawowych problemów życiowych. Z zakresu prawa spadkowego omawiane są takie kwestie jak: znaczenie prawa spadkowego i jego ewolucja po II wojnie światowej, pojęcie spadku, tytuły dziedziczenia, zdolność dziedziczenia, niegodność, dziedziczenie ustawowe, testament – pojęcie, przesłanki ważności, swoboda testowania, rozrządzenia testamentowe, zachowek, przyjęcie i odrzucenie spadku, odpowiedzialność za długi spadkowe, stwierdzenie praw do spadku i jego skutki, dział spadku, umowy dotyczące spadku i dziedziczenia. W zakresie prawa rodzinnego analizowane są takie zagadnienia jak: pojęcie prawa rodzinnego i szczególne cechy stosunków rodzinno-prawnych, zawarcie małżeństwa i jego unieważnienie, stosunki osobiste między małżonkami, ustroje majątkowe małżeńskie, zarząd majątkiem wspólnym małżonków i ich odpowiedzialność za długi, rozwód, separacja sądowa i faktyczna, pokrewieństwo i powinowactwo, pochodzenie dziecka i jego nazwisko, ustalanie macierzyństwa i ojcostwa, przysposobienie i jego rodzaje, stosunki między rodzicami i dziećmi, władza rodzicielska, kontakty z dzieckiem, obowiązek alimentacyjny i jego realizacja, opieka i kuratela.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę w zakresie źródeł i funkcji prawa spadkowego i rodzinnego oraz wzajemnych relacji między dziedzinami prawa cywilnego. [cywil_p_44_1]
K_W07 [3/5]
Ma wiedzę w zakresie instytucji i konstrukcji prawnych wypracowanych w prawie spadkowym i rodzinnym. [cywil_p_44_2]
K_W08 [1/5]
Posiada orientację co do przedmiotu regulacji prawa spadkowego i rodzinnego, w szczególności co do zakresu praw i obowiązków podmiotów prawa i kompetencji adresatów prawa w tych dziedzinach prawa cywilnego. [cywil_p_44_3]
K_W10 [3/5]
Zna różnice w zakresie podstawowych regulacji prawa spadkowego i rodzinnego, standardy międzynarodowe w tym zakresie, a także uwarunkowania społeczne związane z tworzeniem i stosowaniem regulacji. [cywil_p_44_4]
K_W13 [2/5]
Posiada umiejętność odnajdywania właściwej regulacji prawnej z zakresu prawa spadkowego i rodzinnego oraz interpretacji odpowiednich przepisów i wyciągania wniosków, co do dopuszczalnego lub wymaganego postępowania w sprawach z tego zakresu. [cywil_p_44_5]
K_U04 [1/5]
Posiada umiejętność odnajdywania orzeczeń sądowych i wypowiedzi doktryny odnoszących się do podanego stanu faktycznego, dokonywania krytycznej oceny ich przydatności dla danej sprawy i prognozowania możliwych rozstrzygnięć. [cywil_p_44_6]
K_U05 [2/5]
Wykorzystuje zarówno metodę dogmatyczną, jak też historyczną i prawno-porównawczą przy formułowaniu opinii, wniosków i propozycji rozwiązań problemów z zakresu prawa spadkowego i rodzinnego. [cywil_p_44_7]
K_U07 [4/5]
Jest gotów do komunikowania się z otoczeniem w sprawach dotyczących prawa spadkowego i rodzinnego, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie, przekazując swoje poglądy wraz z uzasadnieniem. [cywil_p_44_8]
K_K01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [pr_cyw_rodz.,spad_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin cywil_p_44_1 cywil_p_44_2 cywil_p_44_3 cywil_p_44_4 cywil_p_44_5
ćwiczenia [pr_cyw_rodz.,spad_2] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie cywil_p_44_3 cywil_p_44_4 cywil_p_44_6 cywil_p_44_7 cywil_p_44_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)