Prawo samorządu terytorialnego
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo samorządu terytorialnego |
---|---|
Kod modułu: | pr_sam_teryt_05 |
Kod programu: | W5-SMPR19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi organizacji i zasad działania samorządu terytorialnego w Polsce. Student ma nabyć znajomość podstawowych zagadnień dotyczących istoty i pojęcia samorządu terytorialnego, organizacji gminy, powiatu i województwa, form współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, zadań samorządu, a także zasad nadzoru nad administracją samorządową. W ramach przedmiotu omawiane są aktualne zagadnienia prawne z uwzględnieniem kontekstu historycznego. Ponadto zwraca się uwagę na praktyczne aspekty funkcjonowania administracji samorządowej, dlatego student powinien nabyć umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej (np. poprzez znajomość zasad podejmowania uchwał, umiejętność sporządzania projektów aktów prawnych czy pism w postępowaniu administracyjnym bądź sądowoadministracyjnym z udziałem jednostek samorządu terytorialnego). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie założenia ustrojowe i organizacyjne funkcjonowania współczesnego samorządu terytorialnego w Polsce. [samte_p_02_1] |
K_W05 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu organizację, kompetencje i procedury działania w zakresie sprawowania władzy na szczeblu lokalnym, a także tendencje rozwojowe w tym zakresie. [samte_p_02_2] |
K_W06 [2/5] |
Potrafi odnaleźć i zinterpretować właściwe regulacje prawne dotyczące działania organów administracji samorządowej, przy użyciu odpowiednich technik i narzędzi. [samte_p_02_3] |
K_U04 [2/5] |
Potrafi odnaleźć właściwe rozstrzygnięcia jednostkowe przydatne do rozwiązania problemu z zakresu prawa samorządowego, krytycznie je ocenić i zaproponować własne rozstrzygnięcie problemu. [samte_p_02_4] |
K_U05 [3/5] |
Przygotowuje projekty aktów prawnych (wniosków, skarg itp.) w zakresie prawa samorządowego. [samte_p_02_5] |
K_U10 [4/5] |
Jest gotów do dokonania analizy wydarzeń, zjawisk i sytuacji społecznych w obrębie funkcjonowania samorządu terytorialnego, oceniając interes społeczny w dziedzinie samorządu terytorialnego. [samte_p_02_6] |
K_K02 [1/5] |
Jest gotów do inicjowania i organizowania życia społecznego, w tym samorządowego, w oparciu o regulacje właściwe prawu samorządu terytorialnego. [samte_p_02_7] |
K_K03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pr_sam_teryt_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
samte_p_02_1 |
ćwiczenia [pr_sam_teryt_2] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
samte_p_02_2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |