Prawo karne - cz.II
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: | Prawo karne - cz.II |
---|---|
Kod modułu: | pr_pk_04 |
Kod programu: | W5-SMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest dostarczenie studentowi wiedzy o specyfice prawa karnego jako dziedzinie prawa represyjnego (tak jeśli idzie o stronę normatywną, jak i znaczenie społeczne). Wymaga to przedstawienia podstawowych regulacji prawa karnego przy uwzględnieniu egzemplifikacji jego funkcjonowania – efektem tego procesu jest umiejętność dokonywania przez studenta subsumcji stanów faktycznych i samodzielność ocen odnoszących się do poszczególnych instytucji prawa karnego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna ewolucję instytucji prawa karnego, szkół i kierunków w prawie karnym. [karne_p_2_01] |
K_W02 [3/5] |
Zna konsekwencje obowiązywania zasady określoności na tle katalogu źródeł prawa karnego ukształtowanego w przepisach Konstytucji RP i posiada wiedzę o pozostałych zasadach prawa karnego i ich konsekwencjach. [karne_p_2_02] |
K_W07 [3/5] |
Posiada wiedzę o specyfice budowy norm prawnokarnych i odrębności zasad wykładni przepisów prawnokarnych. [karne_p_2_03] |
K_W03 [3/5] |
Zna pojęcie przestępstwa i wszystkie instytucje części ogólnej kodeksu karnego znajdujące zastosowanie do typizacji zawartych w części szczególnej prawa karnego oraz poza kodeksem karnym. [karne_p_2_04] |
K_W10 [3/5] |
Zna wyzwania, a także dylematy związane ze stosowaniem regulacji z zakresu postępowania w sprawach nieletnich, prawa wykroczeń, kodeksu karnego skarbowego i ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych oraz pozakodeksowego prawa karnego. [karne_p_2_05] |
K_W11 [4/5] |
Potrafi, na podstawie posiadanej wiedzy z zakresu nauki o środkach penalnych, podjąć decyzję odpowiadającą modelowi racjonalnej polityki karnej, a także uzasadnić swoje stanowisko biorąc udział i kierując debatą. [karne_p_2_06] |
K_U11 [2/5] |
Posiada umiejętność wskazywania instytucji prawnokarnych znajdujących zastosowanie do określonego stanu faktycznego i określania tego konsekwencji. [karne_p_2_07] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi samodzielnie dokonywać ocen co do zalet i wad określonych rozwiązań normatywnych (w tym odnoszących się do kryminalizacji i jej sposobu). [karne_p_2_08] |
K_U07 [3/5] |
Posiada umiejętność rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu prawa karnego pracując w zespole, kierując jego pracami, a także pełniąc rolę eksperta. [karne_p_2_09] |
K_U02 [4/5] |
Jest gotów krytycznie ocenić i uzasadnić proponowane rozwiązania stanów faktycznych i kazusów, sięgając po najnowszy stan prawny, a także skorzystać z opinii ekspertów. [karne_p_2_10] |
K_K08 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [pr_pk_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
karne_p_2_01 |
ćwiczenia [pr_pk_2] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
karne_p_2_03 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |