Prawo konstytucyjne - cz.I Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: Prawo konstytucyjne - cz.I
Kod modułu: pr_kon_02
Kod programu: W5-SMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Zadaniem modułu jest uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych związanych z dziedziną nauki, jaką jest prawo konstytucyjne. Chodzi o szeroko rozumianą dziedzinę funkcjonowania władzy państwowej (ustrój państwa). Moduł koncentruje się na założeniach i konstrukcji rozwiązań ustrojowych obowiązujących w Polsce, pokazuje je jednak na szerokim tle prawno-porównawczym (uwzględnia prezentację rozwiązania typowych dla krajów członkowskich UE oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki). Uzyskana wiedza ma umożliwić zrozumienie roli konstytucji w ramach określenia porządku państwowego, w tym jej wpływu na procesy polityczne oraz pozycję jednostki w państwie. Nabyte umiejętności powinny pozwolić studentowi wykorzystywać instrumenty z zakresu prawa konstytucyjnego w działalności zawodowej (prawniczej). Zakładane kompetencje społeczne modułu mają pozwolić studentowi na samodzielną analizę wydarzeń, zjawisk i sytuacji społecznych powiązanych z działaniem tzw. domeny publicznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawowe pojęcia prawa konstytucyjnego. [konst_p_1_01]
K_W03 [3/5]
Zna tradycję ustrojową RP w XX wieku. [konst_p_1_02]
K_W02 [2/5]
Identyfikuje i zna źródła prawa konstytucyjnego ze szczególnym wyróżnieniem konstytucji. [konst_p_1_03]
K_W07 [4/5]
Analizuje procesy polityczne istotne z punktu widzenia realizacji założeń prawa konstytucyjnego. [konst_p_1_04]
K_K02 [3/5]
Zna i rozumie zasady i treści systemu praw i wolności oraz obowiązków w RP. [konst_p_1_05]
K_W10 [2/5]
Potrafi przy użyciu właściwych technik i narzędzi zastosować instrumenty związane z ochroną praw człowieka i rozpoznaje ich specyfikę. [konst_p_1_06]
K_U04 [2/5]
Zna i rozumie model ustroju politycznego RP, w szczególności wykonywania władzy na szczeblu centralnym z uwzględnieniem kontekstu porównawczego w skali Europy i USA. [konst_p_1_07]
K_W05 [4/5]
Zna i rozumie funkcje centralnego aparatu władzy i podstawowe mechanizmy wykonywania władzy. [konst_p_1_08]
K_W06 [2/5]
Wyjaśnia kryteria racjonalności władzy politycznej szczebla centralnego. [konst_p_1_09]
K_U02 [3/5]
Potrafi określić funkcje i znaczenie współczesnego konstytucjonalizmu, a także ocenić poszczególne rozwiązania z zakresu prawa konstytucyjnego. [konst_p_1_10]
K_U07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [pr_kon_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie konst_p_1_01 konst_p_1_02 konst_p_1_03 konst_p_1_05 konst_p_1_07 konst_p_1_08
ćwiczenia [pr_kon_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie konst_p_1_03 konst_p_1_04 konst_p_1_06 konst_p_1_07 konst_p_1_08 konst_p_1_09 konst_p_1_10
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)