Doktryny polityczne i prawne Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: Doktryny polityczne i prawne
Kod modułu: Dok_pol_i_pr_02
Kod programu: W5-SMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia genezy, znaczenia oraz wpływu głównych kierunków myśli politycznej i prawnej zachodniego kręgu kulturowego, w szczególności najistotniejszych doktryn ustrojowych oraz prawnych i ich oddziaływania na teorię i praktykę współczesnego państwa i prawa. W ramach modułu omawiane są wszystkie podstawowe doktryny o charakterze politycznym, społecznym, gospodarczym i prawnym prezentujące wizje funkcjonowania państwa i prawa poczynając od starożytności, a na współczesności kończąc. Moduł pozwala na zapoznanie się tak z dorobkiem wybitnych myślicieli wszystkich czasów (przykładowo Platona, Arystotelesa, Machiavelego, czy Monteskiusza), jak i uzyskanie wyczerpujących informacji o najistotniejszych stanowiskach politycznych (n.p. konserwatyzm, liberalizm, socjalizm) oraz szkół prawniczych (n.p. szkoła prawa natury, szkoła historyczna w prawoznawstwie, pozytywizm prawniczy). W ramach modułu student zapoznawany jest z podstawowymi informacjami z zakresu doktryn politycznych i prawnych, a zwłaszcza z zakresu: - antycznych doktryn politycznych i prawnych - doktryn czasów Średniowiecza i Renesansu - przełomu oświeceniowego w historii myśli politycznej i prawnej - narodzin nowożytnych kierunków w dziedzinie myśli politycznej - współczesnej myśli politycznej, społecznej i ekonomicznej - sporu o istotę prawa na przestrzeni dziejów Studenci będą nie tylko uzyskiwali obraz myśli politycznej i prawnej danej epoki, ale będą mogli śledzić ewolucję poszczególnych koncepcji i ideologii na przestrzeni dziejów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawowe pojęcia za zakresu doktryn politycznych i prawnych [dok_pol_i_pr_01]
K_W02 [4/5]
Identyfikuje i zna główne kierunki ideowe współczesnych doktryn politycznych i prawnych [dok_pol_i_pr_02]
K_W03 [2/5]
Zna i rozumie poglądy doktrynalne dotyczące państwa, społeczeństwa oraz prawa i ich wzajemnych relacji. [dok_pol_i_pr_03]
K_W05 [4/5]
Rozpoznaje zjawiska społeczne i polityczne wpływające na treść określonych poglądów politycznych oraz prawnych. [dok_pol_i_pr_04]
K_U02 [4/5]
Potrafi dostrzec i należycie zinterpretować genezę i znaczenie określonych instytucji z zakresu doktryn politycznych oraz prawnych. [dok_pol_i_pr_05]
K_U08 [2/5]
Potrafi wykorzystywać określone koncepcje prawne w procesie interpretacji przepisów prawnych. [dok_pol_i_pr_06]
K_U09 [3/5]
Ma świadomość w zakresie współczesnych kierunków doktrynalnych i filozoficzno-prawnych, będąc gotów do wypowiadania się na tematy społeczne i światopoglądowe. [dok_pol_i_pr_07]
K_K01 [3/5]
Jest gotów do analizy określonych procesów społecznych oraz instytucji politycznych i prawnych pod kątem ich ideowej genezy. [dok_pol_i_pr_08]
K_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [Dok_pol_i_praw_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin dok_pol_i_pr_01 dok_pol_i_pr_03 dok_pol_i_pr_04 dok_pol_i_pr_06
ćwiczenia [Dok_pol_i_praw_2] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie dok_pol_i_pr_02 dok_pol_i_pr_03 dok_pol_i_pr_05 dok_pol_i_pr_07 dok_pol_i_pr_08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)