Ewolucja ustrojów państwowych Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: Ewolucja ustrojów państwowych
Kod modułu: Ew_ustr_pań_02
Kod programu: W5-SMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z ewolucją podstawowych pojęć i instytucji prawa publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa konstytucyjnego, oraz ścieżkami ich rozwoju. Studenci poznają historyczną ewolucję ustrojów państwowych głównych krajów świata, analizując przyczyny różnic w systemach ustrojowych. Szczególny nacisk kładziony jest na zrozumienie przemian w metodach tworzenia prawa oraz sposobach zarządzania państwem, w tym ewolucję instytucji ustrojowych, które stanowią fundament europejskiej kultury prawnej. Kurs obejmuje także zagadnienia konstytucjonalizmu i kodyfikacji, ukazując historyczne tło powstania konstytucji oraz instytucji prawa sądowego. Celem modułu jest zaprezentowanie ewolucji ustroju państw w kontekście porównawczym. Moduł obejmuje dzieje ustroju Polski, a także główne elementy ustroju: Anglii, Niemiec, Francji,Stanów Zjednoczonych Ameryki i Rosji. W ramach moduły przybliżane są szczegółowe problemy ustroju społecznego i politycznego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie periodyzację, tendencje rozwojowe i ewolucję ustroju Polski, a także innych wybranych państw. [ew_ustr_pań_01]
K_W02 [4/5]
Identyfikuje i zna cechy charakterystyczne, a także terminologię i instytucje poszczególnych periodów ustrojowych. [ew_ustr_pań_02]
K_W03 [2/5]
Zna i rozumie podstawy ideologiczno-prawne państwa patrymonialnego; państwa publiczno-prawnego; teorii reprezentacji; teorii państwa absolutnego; państwa liberalnego; państwa prawa; zasady trójpodziału władzy, a także źródła ustroju Polski i wybranych państw obcych, tj. przede wszystkim akty konstytucyjne; typologię konstytucji; ważniejsze ustawy okołokonstytucyjnej. [ew_ustr_pań_03]
K_W05 [4/5]
Rozpoznaje zjawiska społeczne i polityczne wpływające na ewolucję ustrojów państwowych i ważniejszych elementów ustroju (np. zasady konstytucyjnej i politycznej odpowiedzialności ministrów). [ew_ustr_pań_04]
K_U02 [4/5]
Potrafi dostrzec i należycie zinterpretować genezę i ewolucję poszczególnych modeli ustrojowych, a także różnicę między przepisami prawa konstytucyjnego a zasadami konstytucyjnymi realizowanymi w praktyce. [ew_ustr_pań_05]
K_U08 [2/5]
Potrafi wykorzystać określone koncepcje ustrojowe, oceniając dzieje Europy w kontekście ich związku z prawem, w procesie interpretacji przepisów prawnych. [ew_ustr_pań_06]
K_U09 [3/5]
Ma świadomość w zakresie współczesnych kierunków i założeń ustrojowych, a także ich genezy, będąc gotów do wypowiadania się na tematy społeczne i światopoglądowe. [ew_ustr_pań_07]
K_K01 [3/5]
Jest gotów do analizy określonych procesów społecznych oraz instytucji ustrojowych pod kątem ich ideowej genezy, związku między rodzajami ustrojów państwowych, a ustrojem społecznym i ekonomicznym. [ew_ustr_pań_08]
K_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [Ew_ustr_pań_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin ew_ustr_pań_01 ew_ustr_pań_02 ew_ustr_pań_03 ew_ustr_pań_04 ew_ustr_pań_07
ćwiczenia [Ew_ustr_pań_2] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie ew_ustr_pań_02 ew_ustr_pań_04 ew_ustr_pań_05 ew_ustr_pań_06 ew_ustr_pań_07 ew_ustr_pań_08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)