Ewolucja ustrojów państwowych
Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: | Ewolucja ustrojów państwowych |
---|---|
Kod modułu: | Ew_ustr_pań_02 |
Kod programu: | W5-SMPR19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z ewolucją podstawowych pojęć i instytucji prawa publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa konstytucyjnego, oraz ścieżkami ich rozwoju. Studenci poznają historyczną ewolucję ustrojów państwowych głównych krajów świata, analizując przyczyny różnic w systemach ustrojowych. Szczególny nacisk kładziony jest na zrozumienie przemian w metodach tworzenia prawa oraz sposobach zarządzania państwem, w tym ewolucję instytucji ustrojowych, które stanowią fundament europejskiej kultury prawnej. Kurs obejmuje także zagadnienia konstytucjonalizmu i kodyfikacji, ukazując historyczne tło powstania konstytucji oraz instytucji prawa sądowego. Celem modułu jest zaprezentowanie ewolucji ustroju państw w kontekście porównawczym. Moduł obejmuje dzieje ustroju Polski, a także główne elementy ustroju: Anglii, Niemiec, Francji,Stanów Zjednoczonych Ameryki i Rosji. W ramach moduły przybliżane są szczegółowe problemy ustroju społecznego i politycznego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie periodyzację, tendencje rozwojowe i ewolucję ustroju Polski, a także innych wybranych państw. [ew_ustr_pań_01] |
K_W02 [4/5] |
Identyfikuje i zna cechy charakterystyczne, a także terminologię i instytucje poszczególnych periodów ustrojowych. [ew_ustr_pań_02] |
K_W03 [2/5] |
Zna i rozumie podstawy ideologiczno-prawne państwa patrymonialnego; państwa publiczno-prawnego; teorii reprezentacji; teorii państwa absolutnego; państwa liberalnego; państwa prawa; zasady trójpodziału władzy, a także źródła ustroju Polski i wybranych państw obcych, tj. przede wszystkim akty konstytucyjne; typologię konstytucji; ważniejsze ustawy okołokonstytucyjnej. [ew_ustr_pań_03] |
K_W05 [4/5] |
Rozpoznaje zjawiska społeczne i polityczne wpływające na ewolucję ustrojów państwowych i ważniejszych elementów ustroju (np. zasady konstytucyjnej i politycznej odpowiedzialności ministrów). [ew_ustr_pań_04] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi dostrzec i należycie zinterpretować genezę i ewolucję poszczególnych modeli ustrojowych, a także różnicę między przepisami prawa konstytucyjnego a zasadami konstytucyjnymi realizowanymi w praktyce. [ew_ustr_pań_05] |
K_U08 [2/5] |
Potrafi wykorzystać określone koncepcje ustrojowe, oceniając dzieje Europy w kontekście ich związku z prawem, w procesie interpretacji przepisów prawnych. [ew_ustr_pań_06] |
K_U09 [3/5] |
Ma świadomość w zakresie współczesnych kierunków i założeń ustrojowych, a także ich genezy, będąc gotów do wypowiadania się na tematy społeczne i światopoglądowe. [ew_ustr_pań_07] |
K_K01 [3/5] |
Jest gotów do analizy określonych procesów społecznych oraz instytucji ustrojowych pod kątem ich ideowej genezy, związku między rodzajami ustrojów państwowych, a ustrojem społecznym i ekonomicznym. [ew_ustr_pań_08] |
K_K02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [Ew_ustr_pań_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
ew_ustr_pań_01 |
ćwiczenia [Ew_ustr_pań_2] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
ew_ustr_pań_02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |