Realia kraju II języka słowiańskiego: konwersacja i praca z tekstem Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2025

Nazwa modułu: Realia kraju II języka słowiańskiego: konwersacja i praca z tekstem
Kod modułu: W1-FSS1-WS-RW05
Kod programu: W1-S1FS19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu poszerzenie wiedzy osób studiujących na temat kraju drugiego języka kierunkowego poprzez omówienie jego współczesnych realiów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych. Zakres tematyczny obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące najnowszej historii, systemu politycznego, sytuacji gospodarczej, struktury społecznej lub przestrzeni kulturowej danego kraju zgodnie ze szczegółowym programem zamieszczonym w sylabusie. Zajęcia prowadzone są w wybranym drugim języku południowo- lub zachodniosłowiańskim i w oparciu o aktualne materiały prasowe, internetowe i audiowizualne. Moduł umożliwia jednoczesne pogłębianie wiedzy o danym kraju oraz rozwijanie kompetencji językowych w kontekście praktycznym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Osoba studiująca posiada średniozaawansowane kompetencje językowe w zakresie rozumienia złożonych tekstów mówionych i pisanych oraz konwersacji w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim na tematy dotyczące współczesnych realiów kraju danego języka, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. [W1-FSS1-WS-RW05_1]
K_U01 [3/5]
Osoba studiująca posiada średniozaawansowaną wiedzę w zakresie rozumienia globalnego, selektywnego i szczegółowego złożonych wypowiedzi pisemnych i ustnych w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim i dotyczących współczesnych realiów kraju danego języka, przewidzianych dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz odnosi ją do wiedzy w zakresie rozumienia globalnego, selektywnego i szczegółowego wypowiedzi pisemnych i ustnych w języku polskim i innym wybranym języku słowiańskim. [W1-FSS1-WS-RW05_2]
K_W01 [3/5]
Osoba studiująca potrafi rozpoznać znaczenia złożonych wypowiedzi oraz samodzielnie przygotować wypowiedź ustną w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim na wybrany temat dotyczący współczesnych realiów kraju danego języka, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. [W1-FSS1-WS-RW05_3]
K_U03 [3/5]
Osoba studiująca wyraża gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie sprawności słuchania i czytania tekstów oraz konwersacji w wybranym II języku południowo- lub zachodniosłowiańskim na tematy dotyczące współczesnych realiów kraju danego języka, określonych dla poziomu A2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz do korzystania z pomocy specjalistów filologów w przypadku trudności w samodzielnym rozumieniu tekstu lub tworzeniu wypowiedzi ustnych. [W1-FSS1-WS-RW05_4]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W1-FSS1-WS-RW05_cw] 15 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W1-FSS1-WS-RW05_1 W1-FSS1-WS-RW05_2 W1-FSS1-WS-RW05_3 W1-FSS1-WS-RW05_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)