Historia prawa Kierunek studiów: Prawo
Kod programu: W5-SMPR19.2025

Nazwa modułu: Historia prawa
Kod modułu: his_pr_02
Kod programu: W5-SMPR19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z dziejami, rozwojem i ewolucją prawa sądowego (cywilnego i karnego, w XX wieku także prawa pracy) i myśli prawniczej oraz organizacji wymiaru sprawiedliwości od początku średniowiecza w zasadzie do końca XX wieku (najpóźniejsza data: 1991 rok ZSRR). Terytorialny zakres to Europa i fragmentarycznie USA. Szczególny nacisk i uszczegółowienie wykładu ma miejsce w odniesieniu do czasów nowszych i najnowszych: od Oświecenia (XVIII w.), a zwłaszcza dla XX wieku. Obszernie wykładane są dzieje prawa w ZSRR (1917-1991) i Polsce Ludowej (1944-1989). Student zdobywa wiedzę na temat genezy, istoty oraz ewolucji prawa sądowego, rozumiejąc mechanizmy powstawania oraz konsekwencje kluczowych pojęć i instytucji prawnych. Potrafi identyfikować i trafnie interpretować powiązania między zjawiskami prawnymi a szeroko rozumianymi uwarunkowaniami kulturowymi i społecznymi, analizując je w kontekście historycznym. W ramach zajęć student rozwija umiejętność korzystania ze źródeł historyczno-prawnych, przeprowadza ich krytyczną analizę oraz stosuje metodologię historyczno-prawną. Ponadto potrafi porównywać, interpretować i odtwarzać instytucje prawne, a także wyjaśniać przyczyny i skutki konkretnych regulacji prawnych, posługując się przykładami historycznymi oraz orzecznictwem sądowym jako materiałem źródłowym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie dzieje, a także ewolucję prawa sądowego i wymiaru sprawiedliwości w Europie na przestrzeni wieków. [hispr_p_01_1]
K_W02 [5/5]
Zna i rozumie myśl prawniczą i jej wpływ na rozwój poszczególnych instytucji prawnych. [hispr_p_01_2]
K_W03 [2/5]
Zna najważniejsze źródła prawa polskiego i poszczególnych państw Europy do końca wieku XX. [hispr_p_01_3]
K_W07 [3/5]
Zna i rozumie zasady prawne poszczególnych gałęzi prawa w rozwoju historycznym. [hispr_p_01_4]
K_W08 [4/5]
Zna i rozumie rozwój instytucji prawnych i wymiaru sprawiedliwości w rozwoju dziejowym w europejskiej kulturze prawnej (fragmentarycznie USA), w tym w zakresie praw i obowiązków podmiotów prawa. [hispr_p_01_5]
K_W10 [3/5]
Dostrzega mechanizmy i skutki funkcjonowania prawa, a także oceny, interpretacji i rozwiązana określonych stanów faktycznych w kontekście dziejowym. [hispr_p_01_6]
K_U03 [3/5]
Ocenia rozwój dziejowy Europy w kontekście jego związku z tworzeniem i stosowaniem prawa. [hispr_p_01_7]
K_U02 [4/5]
Jest gotów do dokonania wpływu zjawisk społecznych i politycznych w kontekście rozwoju dziejowego na treści prawa i funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. [hispr_p_01_8]
K_K02 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [his_pr_01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin hispr_p_01_1 hispr_p_01_2 hispr_p_01_3 hispr_p_01_4 hispr_p_01_7
ćwiczenia [his_pr_02] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie hispr_p_01_2 hispr_p_01_3 hispr_p_01_5 hispr_p_01_6 hispr_p_01_7 hispr_p_01_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)