Podstawy socjologii
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Podstawy socjologii |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-SKSa |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci uzyskują wiedzę nt. miejsca socjologii w naukach humanistycznych i społecznych. Następnie zapoznają się z
charakterystyką kultury pojętej jako kultura symboliczna, poznają klasyczne teorie rozwoju społecznego. Poznają problematykę interakcji społecznych i
statusu oraz funkcjonowania instytucji. Socjalizacja wraz z pojęciami osobowości, roli społecznej i tożsamości. Różnice płci jako różnice społeczne. Sfera
ekspresyjno – integracyjna, obejmująca edukację, kulturę symboliczną i religię. Każdorazowo problematyka stricte socjologiczna konfrontowana jest z
sferą kultury audiowizualnej i sztuk, stanowiących jej wysublimowaną ekspresję, tak aby przygotować studentów reżyserii do lepszego funkcjonowania w
przyszłym zawodzie i wyposażyć ich w odpowiednie kompetencje społeczne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę w zakresie socjologii kultury, zwłaszcza w aspekcie jej zastosowań w badaniach nad kinematografią i innymi dziedzinami kultury audiowizualnej. Zna w zarysie podstawy, pojęcia i metody badawcze socjologii [SKSa_1] |
K_W03 [5/5] |
Student posiada wiedzę nt. podstawowych wyznaczników kultury symbolicznej (język, komunikacja, znak, symbol) [SKSa_2] |
K_W03 [4/5] |
Student zna problematykę pozostającą w zakresie badania socjologii sztuki, posiada wiedzę nt. zastosowań medium filmowego w innych sztukach oraz w przemyśle audiowizualnym [SKSa_3] |
K_W03 [5/5] |
Student posiada kompetencje aktywnego, suwerennego i krytycznego uczestnika życia społecznego, kulturalnego
i artystycznego, świadomie działającego na rzecz tworzenia i upowszechniania kultury, w pełni świadomego potencjału oddziaływania sztuk audiowizualnych na zbiorowiska ludzkie i w pełni odpowiedzialnego za to oddziaływanie [SKSa_4] |
K_K10 [4/5] |
Student wykazuje kompetencje społeczne związane z występami publicznymi podczas prezentacji własnych
dokonań twórczych, docenia wagę tych występów i poszanowanie dla publiczności [SKSa_5] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [SKSa1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
SKSa_1 |
ćwiczenia [SKSa2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
SKSa_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |