PODSTAWY DYDAKTYKI Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2025

Nazwa modułu: PODSTAWY DYDAKTYKI
Kod modułu: W6-EP-S2-PDO
Kod programu: W6-S2EP19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł wyposaża w wiedzę, umiejętności i kompetencje pedagogiczne konieczne do nauczania Treści kształcenia: 1. Struktura szkolnictwa w Polsce (etapy kształcenia, typy i rodzaje szkół wg różnych kryteriów podziału, drożność i powszechność kształcenia a zjawisko wykluczenia) 2. Zarządzanie szkołą (organy prowadzące i nadzorujące szkołę, zjawisko zamykania szkół i jego ekonomiczne konteksty, niepaństwowe instytucje i organizacje prowadzące szkoły, obowiązek szkolny a nauczanie domowe ucznia) 3. Ewaluacja jakości pracy szkoły (podejście humanistyczne i scjentystyczne, tryb, narzędzia i inne ramy formalne pomiaru jakości pracy szkoły, programy naprawcze, rankingi szkół i ich znaczenie, wartość dodana itp.) 4. Szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno—pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp.). 5. Polski system edukacji na tle systemów w innych krajach (w UE oraz spoza UE). 6. Zasady uzyskiwania i rozszerzania kwalifikacji pedagogicznych (awans zawodowy, system kształcenia i doskonalenia zawodowego, wymagania formalne a rzeczywiste kompetencje pedagogiczne) 7. Struktura zespołów nauczycielskich (nauczyciel jako podwładny, współpracownik i przełożony, relacja do pozaszkolnych władz oświatowych)
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie zasady dotyczące aspektów pedagogicznych [W6-EP-S2-PDO _1]
W6-EP-S2-W01 [2/5]
ma świadomość rozwoju technologicznego związanego z pedagoga sztuki [W6-EP-S2-PDO _2]
W6-EP-S2-K02 [2/5] W6-EP-S2-K04 [2/5]
zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z wybraną specjalnością pedagogiczną [W6-EP-S2-PDO _3]
W6-EP-S2-W08 [2/5]
zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w zakresie pedagogiki sztuki [W6-EP-S2-PDO _4]
W6-EP-S2-W01 [2/5] W6-EP-S2-W09 [2/5]
potrafi w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z działaniami pedagogicznymi [W6-EP-S2-PDO _5]
W6-EP-S2-U07 [2/5]
potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami dydaktycznymi [W6-EP-S2-PDO _6]
W6-EP-S2-U08 [2/5]
jest gotów do wypełniania roli społecznej absolwenta edukacji artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki sztuki [W6-EP-S2-PDO _7]
W6-EP-S2-K04 [2/5]
zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; zna reguły posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka [W6-EP_S2-PDO_NAUCZ_1]
W6-EP-S2-KN-W01 [2/5] W6-EP-S2-KN-W02 [2/5] W6-EP-S2-KN-K01 [2/5]
Rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym); rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_2]
W6-EP-S2-KN-W03 [2/5] W6-EP-S2-KN-W04 [2/5] W6-EP-S2-KN-W08 [2/5]
Rozumie zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji; zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; zna prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością; posiada umiejętność budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_3]
W6-EP-S2-KN-W05 [2/5] W6-EP-S2-KN-W06 [2/5] W6-EP-S2-KN-W10 [2/5] W6-EP-S2-KN-U04 [2/5] W6-EP-S2-KN-U12 [2/5] W6-EP-S2-KN-K02 [2/5]
Posiada umiejętność porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią; podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej; opanował procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_4]
W6-EP-S2-KN-W12 [2/5] W6-EP-S2-KN-U15 [2/5] W6-EP-S2-KN-K03 [2/5] W6-EP-S2-KN-K04 [2/5]
Zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej; obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_5]
W6-EP-S2-KN-W07 [2/5] W6-EP-S2-KN-U01 [2/5] W6-EP-S2-KN-U05 [2/5]
Zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Zna treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_6]
W6-EP-S2-KN-W14 [2/5] W6-EP-S2-KN-W15 [2/5] W6-EP-S2-KN-U02 [2/5] W6-EP-S2-KN-U03 [2/5]
Potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_7]
W6-EP-S2-KN-U06 [2/5] W6-EP-S2-KN-U07 [2/5] W6-EP-S2-KN-U08 [2/5] W6-EP-S2-KN-U09 [2/5]
Umie projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_8]
W6-EP-S2-KN-U10 [2/5] W6-EP-S2-KN-U11 [2/5] W6-EP-S2-KN-U13 [2/5]
Potrafi skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych; Posiada umiejętność rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji; pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej [W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_9]
W6-EP-S2-KN-U14 [2/5] W6-EP-S2-KN-K05 [2/5] W6-EP-S2-KN-K06 [2/5] W6-EP-S2-KN-K07 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W6-EP-S2- PDO_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
egzamin W6-EP-S2-PDO _1 W6-EP-S2-PDO _2 W6-EP-S2-PDO _3 W6-EP-S2-PDO _4 W6-EP-S2-PDO _5 W6-EP-S2-PDO _6 W6-EP-S2-PDO _7 W6-EP_S2-PDO_NAUCZ_1 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_2 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_3 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_4 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_5 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_6 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_7 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_8 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_9
ćwiczenia [W6-EP-S2- PDO_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie W6-EP-S2-PDO _1 W6-EP-S2-PDO _2 W6-EP-S2-PDO _3 W6-EP-S2-PDO _4 W6-EP-S2-PDO _5 W6-EP-S2-PDO _6 W6-EP-S2-PDO _7 W6-EP_S2-PDO_NAUCZ_1 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_2 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_3 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_4 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_5 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_6 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_7 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_8 W6-EP-S2-PDO_NAUCZ_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)