PSYCHOLOGIA — WARSZTATY Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2025

Nazwa modułu: PSYCHOLOGIA — WARSZTATY
Kod modułu: W6-EP-S2-PPSW
Kod programu: W6-S2EP19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł wyposaża w wiedzę, umiejętności i kompetencje psychologiczne konieczne do nauczania Realizowane treści kształcenia: 1. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości; 2. Rozwój fizyczny i motoryczny i psychoseksualny od okresu dorastania do wczesnej dorosłości; 3. Rozwój procesów umysłowych od okresu adolescencji do wczesnej dorosłości (pojęcia, rozwiązywanie problemów, myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć); 4. Rozwój osobowości i rozwój moralny. 5. Rozwój społeczno—emocjonalny dorastającego (rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza). 6. Tożsamość i autonomia u młodych ludzi. Bunt okresu dorastania. 7. Zagrożenia zdrowia psychicznego w okresie dorastania: zaburzenia łaknienia, zaburzenia nastroju, lękowe i zachowania; 8. Nadużywanie środków psychoaktywnych. 9. Uzależnienia behawioralne. 10. Agresja, przemoc, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Zjawisko wykluczenia. 11. Potrzeby edukacyjne ucznia w wieku gimnazjalnym i progimnazjalnym. Psychologiczne aspekty pracy z młodzieżą o specjalnych potrzebnych edukacyjnych. 12. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami dorastania. Edukacja zdrowotna i programy profilaktyczne adresowane do młodzieży.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie zasady dotyczące aspektów psychologicznych w zakresie pedagogiki sztuki [W6-EP-S2- PPSW_1]
W6-EP-S2-W01 [2/5]
potrafi korzystać z rozwoju technologicznego związanego z zawodem artysty i edukatora sztuki w tym pedagoga sztuki [W6-EP-S2- PPSW_2]
W6-EP-S2-U04 [2/5]
zna i rozumie uwarunkowania psychologiczne w tym etyczne różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z wybraną specjalnością pedagogiczną [W6-EP-S2- PPSW_3]
W6-EP-S2-W08 [2/5]
potrafi w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z działaniami pedagogicznymi [W6-EP-S2- PPSW_4]
W6-EP-S2-U07 [2/5]
potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami psychologicznymi w obszarze pedagogiki sztuki [W6-EP-S2- PPSW_5]
W6-EP-S2-U08 [2/5]
jest gotów do wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania [W6-EP-S2- PPSW_6]
W6-EP-S2-K03 [2/5]
jest gotów do wypełniania roli społecznej absolwenta edukacji artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki sztuki [W6-EP-S2- PPSW_7]
W6-EP-S2-K04 [2/5]
jest gotów do podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu edukatora sztuki [W6-EP-S2- PPSW_8]
W6-EP-S2-K05 [2/5]
zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; zna zasady posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka [W6-EP-S2- PPSW_NAUC1]
W6-EP-S2-KN-W01 [3/5] W6-EP-S2-KN-W02 [3/5]
zna zasady rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji [W6-EP-S2-PPSW_NAUC10]
W6-EP-S2-KN-W04 [4/5]
zna rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym) [W6-EP-S2- PPSW_NAUC2]
W6-EP-S2-KN-W03 [3/5] W6-EP-S2-KN-W04 [3/5]
zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów, działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym [W6-EP-S2- PPSW_NAUC3]
W6-EP-S2-KN-W12 [3/5]
potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; a także tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły [W6-EP-S2- PPSW_NAUC4]
W6-EP-S2-KN-U02 [3/5] W6-EP-S2-KN-U04 [3/5] W6-EP-S2-KN-U06 [3/5] W6-EP-S2-KN-U07 [3/5] W6-EP-S2-KN-U08 [3/5] W6-EP-S2-KN-U11 [3/5]
potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2- PPSW_NAUC5]
W6-EP-S2-KN-U05 [3/5]
potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2- PPSW_NAUC6]
W6-EP-S2-KN-U09 [3/5]
potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii [W6-EP-S2- PPSW_NAUC7]
W6-EP-S2-KN-U10 [3/5] W6-EP-S2-KN-U18 [3/5]
potrafi pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; zna zasady porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią; potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu [W6-EP-S2- PPSW_NAUC8]
W6-EP-S2-KN-U12 [3/5] W6-EP-S2-KN-U15 [3/5]
potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych [W6-EP-S2- PPSW_NAUC9]
W6-EP-S2-KN-U13 [3/5] W6-EP-S2-KN-U14 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W6-EP-S2- PPSW_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
egzamin W6-EP-S2- PPSW_1 W6-EP-S2- PPSW_2 W6-EP-S2- PPSW_3 W6-EP-S2- PPSW_4 W6-EP-S2- PPSW_5 W6-EP-S2- PPSW_6 W6-EP-S2- PPSW_7 W6-EP-S2- PPSW_8 W6-EP-S2- PPSW_NAUC1 W6-EP-S2-PPSW_NAUC10 W6-EP-S2- PPSW_NAUC2 W6-EP-S2- PPSW_NAUC3 W6-EP-S2- PPSW_NAUC4 W6-EP-S2- PPSW_NAUC5 W6-EP-S2- PPSW_NAUC6 W6-EP-S2- PPSW_NAUC7 W6-EP-S2- PPSW_NAUC8 W6-EP-S2- PPSW_NAUC9
ćwiczenia [W6-EP-S2- PPSW_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie W6-EP-S2- PPSW_1 W6-EP-S2- PPSW_2 W6-EP-S2- PPSW_3 W6-EP-S2- PPSW_4 W6-EP-S2- PPSW_5 W6-EP-S2- PPSW_6 W6-EP-S2- PPSW_7 W6-EP-S2- PPSW_8 W6-EP-S2- PPSW_NAUC1 W6-EP-S2-PPSW_NAUC10 W6-EP-S2- PPSW_NAUC2 W6-EP-S2- PPSW_NAUC3 W6-EP-S2- PPSW_NAUC4 W6-EP-S2- PPSW_NAUC5 W6-EP-S2- PPSW_NAUC6 W6-EP-S2- PPSW_NAUC7 W6-EP-S2- PPSW_NAUC8 W6-EP-S2- PPSW_NAUC9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)