DZIAŁANIA PERFORMATYWNE CZ.1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2025

Nazwa modułu: DZIAŁANIA PERFORMATYWNE CZ.1
Kod modułu: W6-EP-S2-SPDP.1
Kod programu: W6-S2EP19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł umożliwia praktyczne pogłębienie wiedzy, kompetencji i umiejętności kreacyjnych w zakresie sztuk pięknych, wprowadzając treści kształcenia związane w sposób szczególny ze praktyką sztuki performance. Ten wyraźnie widoczny nurt sztuki współczesnej wchłonął większość form sztuki akcyjnej; manifestacje, sztuką gestu, site-specific, instalację, happening, sztukę efemeryczną, sztukę ciała, sztukę konceptualną. Realizując dzieła intermedialne a w szczególności performance, nabywa doświadczenia w budowaniu praktyki artystycznej kształtowanej w procesie dydaktycznym o charakterze teoretyczno – warsztatowym. Rozwija nowe kompetencje i mechanizmy tworzenia dzieła z obszaru języka i działań performatywnych. Uzyskuje doświadczenie i świadomość artystyczną w toku procesualnego poznawania mechanizmu tworzenia takiego języka wizualnego, gdzie figura ludzka i ciało przyjmuje naprzemiennie funkcję podmiotu i przedmiotu. Człowiek stanowi podstawę materii działania w procesie dydaktycznym z uwzględnieniem modelowania ludzkich zachowań przez formy trwałe. Przyjmując postawę na nakierowaną na eksperyment, kształtuje świadomość i umiejętności twórcze wobec podejmowanej w module problematyki: granice przestrzeni, czasu, stanów krytycznych, widzialności, jawności, działań rytualnych, mistyfikacji. Realizując działania performatywne nabywa doświadczeń w takim kreowaniu dzieł, aby szukać i znaleźć swoje ”intermedium” Ma możliwość zmierzenia się z faktem intermedialnym sztuki performance wobec innych dyscyplin sztuk wizualnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie tradycje twórcze, konteksty historyczne i kulturowe działalności performatywnej i ich związki z innymi obszarami współczesnego życia; zna i rozumie szczegółowe zasady dotyczące działalności performerskiej jako obszaru sztuk pięknych niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień artystycznych; zna i rozumie problematykę „warsztatu” performera [W6-EP-S2- SPDP.1_1]
W6-EP-S2-W01 [2/5]
potrafi wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, w celu podejmowania samodzielnych działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności, rozumie swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej; potrafi projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym; potrafi formułować i testować hipotezy artystyczne i rozumie wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami sztuki performansu; potrafi stosować efektywne techniki ćwiczenia umiejętności artystycznych, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę; potrafi korzystać z umiejętności „warsztatowych” performera w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów [W6-EP-S2- SPDP.1_2]
W6-EP-S2-U02 [3/5] W6-EP-S2-U03 [3/5] W6-EP-S2-U05 [3/5]
jest gotów do wykorzystania wysoce rozwiniętej osobowości artystycznej do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych [W6-EP-S2- SPDP.1_3]
W6-EP-S2-K02 [3/5]
ma świadomość aspektu technologicznego działalności performerskiej [W6-EP-S2- SPDP.1_4]
W6-EP-S2-K02 [2/5] W6-EP-S2-K05 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EP-S2-SPDP.1_fs_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
zaliczenie W6-EP-S2- SPDP.1_1 W6-EP-S2- SPDP.1_2 W6-EP-S2- SPDP.1_3 W6-EP-S2- SPDP.1_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)