DZIAŁANIA PERFORMATYWNE CZ.1
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2025

Nazwa modułu: | DZIAŁANIA PERFORMATYWNE CZ.1 |
---|---|
Kod modułu: | W6-EP-S2-SPDP.1 |
Kod programu: | W6-S2EP19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł umożliwia praktyczne pogłębienie wiedzy, kompetencji i umiejętności kreacyjnych w zakresie sztuk pięknych, wprowadzając treści kształcenia związane w sposób szczególny ze praktyką sztuki performance. Ten wyraźnie widoczny nurt sztuki współczesnej wchłonął większość form sztuki akcyjnej; manifestacje, sztuką gestu, site-specific, instalację, happening, sztukę efemeryczną, sztukę ciała, sztukę konceptualną. Realizując dzieła intermedialne a w szczególności performance, nabywa doświadczenia w budowaniu praktyki artystycznej kształtowanej w procesie dydaktycznym o charakterze teoretyczno – warsztatowym. Rozwija nowe kompetencje i mechanizmy tworzenia dzieła z obszaru języka i działań performatywnych. Uzyskuje doświadczenie i świadomość artystyczną w toku procesualnego poznawania mechanizmu tworzenia takiego języka wizualnego, gdzie figura ludzka i ciało przyjmuje naprzemiennie funkcję podmiotu i przedmiotu. Człowiek stanowi podstawę materii działania w procesie dydaktycznym z uwzględnieniem modelowania ludzkich zachowań przez formy trwałe. Przyjmując postawę na nakierowaną na eksperyment, kształtuje świadomość i umiejętności twórcze wobec podejmowanej w module problematyki: granice przestrzeni, czasu, stanów krytycznych, widzialności, jawności, działań rytualnych, mistyfikacji. Realizując działania performatywne nabywa doświadczeń w takim kreowaniu dzieł, aby szukać i znaleźć swoje ”intermedium” Ma możliwość zmierzenia się z faktem intermedialnym sztuki performance wobec innych dyscyplin sztuk wizualnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie tradycje twórcze, konteksty historyczne i kulturowe działalności performatywnej i ich związki z innymi obszarami współczesnego życia; zna i rozumie szczegółowe zasady dotyczące działalności performerskiej jako obszaru sztuk pięknych niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień artystycznych; zna i rozumie problematykę „warsztatu” performera [W6-EP-S2- SPDP.1_1] |
W6-EP-S2-W01 [2/5] |
potrafi wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, w celu podejmowania samodzielnych działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności, rozumie swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej; potrafi projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym; potrafi formułować i testować hipotezy artystyczne i rozumie wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami sztuki performansu; potrafi stosować efektywne techniki ćwiczenia umiejętności artystycznych, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę; potrafi korzystać z umiejętności „warsztatowych” performera w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów [W6-EP-S2- SPDP.1_2] |
W6-EP-S2-U02 [3/5] |
jest gotów do wykorzystania wysoce rozwiniętej osobowości artystycznej do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych [W6-EP-S2- SPDP.1_3] |
W6-EP-S2-K02 [3/5] |
ma świadomość aspektu technologicznego działalności performerskiej [W6-EP-S2- SPDP.1_4] |
W6-EP-S2-K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [W6-EP-S2-SPDP.1_fs_1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] |
zaliczenie |
W6-EP-S2- SPDP.1_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |