Realizacja dźwięku w filmie fabularnym
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Realizacja dźwięku w filmie fabularnym |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-DZWa |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest:
-przygotowanie do w pełni samodzielnej realizacji fabuły filmowej z uwzględnieniem wszelkich jej postulatów audiowizualnych, ze szczególnym
uwzględnieniem wszelkich działań w obrębie warstwy dźwiękowej filmu fabularnego - w aspekcie technologicznym oraz estetycznym
- uruchomienie i utrwalenie procesów intelektualnych, percepcyjnych oraz twórczych, prowadzących do myślenia kategoriami znaczeń dźwięku w filmie
fabularnym, do „myślenia dźwiękiem”, nie zaś wyłącznie kategoriami znaczeń wizualnych
- pobudzenie oraz rozwijanie w pełni audiowizualnej wrażliwości i świadomości studenta w ocenie audiowizualnej dzieła filmowego jako spójnej całości
- uruchomienie instrumentów percepcyjnych i mechanizmów intelektualnych niezbędnych dla analitycznego i syntetycznego sposobu rozumienia
struktury utworu filmowego ze szczególnym uwypukleniem znaczenia poszczególnych elementów struktury warstwy dźwięku
- przygotowanie do współpracy z reżyserem i operatorem dźwięku na planie zdjęć oraz na etapie postprodukcji dźwięku w zakresie umiejętności
artykułowania zapotrzebowań realizowanego przez siebie filmu fabularnego w obszarze dźwięku
- przekazanie wiedzy niezbędnej dla zrozumienia wszelkich – technologicznych oraz estetycznych - aspektów związanych z realizacją, funkcjami, rolą i
znaczeniem dźwięku na każdym etapie realizacji dzieła filmowego |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę na temat sposobów i technik realizacji nagrań dźwięku na planie zdjęć filmu fabularnego oraz czynników
niezbędnych dla prawidłowej realizacji tego procesu, z uwzględnieniem parametrów technicznych oraz znaczenia, roli i funkcji
estetycznych warstwy dźwiękowej filmowego dzieła sztuki [DZWa_1] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat selekcji, klasyfikacji oraz sposobów wykorzystania materiału dźwiękowego zrealizowanego na planie
zdjęciowym oraz poza planem zdjęć filmu fabularnego. [DZWa_2] |
K_W08 [5/5] |
Posiada wiedzę dotyczącą istoty działań postprodukcyjnych (w aspekcie technologicznym i estetycznym) na etapie
udźwiękowienia i zgrania finalnego filmu fabularnego: montaż i opracowanie materiału setkowego, nagrania dodatkowe,
realizacja nagrań efektów synchronicznych, montaż i premix efektów bocznych, montaż muzyki, premix i zgranie końcowe w
formacie 5.1 [DZWa_3] |
K_W08 [5/5] |
Posiada umiejętność dokonania samodzielnej oceny prawidłowości realizacji dźwięku na planie zdjęć filmu fabularnego poprzez
analizę na poziomie technicznym oraz estetycznym. [DZWa_4] |
K_U04 [5/5] |
Potrafi dokonać analizy zapotrzebowań w dźwiękowe środki wyrazu realizowanych przez siebie zadań z zakresie
udźwiękowienia własnego filmu fabularnego. [DZWa_5] |
K_U15 [5/5] |
Potrafi samodzielnie, na poziomie podstawowym, dokonać realizacji dźwięku na planie zdjęć. [DZWa_6] |
K_U03 [5/5] |
Wykazuje kompetencje społeczne związane z nawiązywaniem kontaktów, budowaniem relacji międzyludzkich niezbędnych dla
realizacji wszelkich postulatów realizowanej przez siebie fabuły filmowej, z uwzględnieniem wszelkich zapotrzebowań
technologicznych oraz estetycznych w obszarze dźwięku w filmie fabularnym. [DZWa_7] |
K_K02 [5/5] |
Wykazuje kompetencje społeczne związane z umiejętnością nawiązywania kontaktu i artykułowaniem potrzeb związanych z
kształtem dźwiękowym własnego filmu fabularnego wobec operatora dźwięku, reżysera dźwięku i innych specjalistów
związanych bezpośrednio z realizacją dźwięku w filmie – zarówno na etapie analizy audiowizualnej scenariusza, dokumentacji i
realizacji zdjęć, jak również na etapie udźwiękowienia filmu fabularnego. [DZWa_8] |
K_U11 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [DZWa1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
DZWa_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |