Reżyseria filmu dokumentalnego 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Reżyseria filmu dokumentalnego 1
Kod modułu: W8-RE-S1-DOK1
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Umiejętność rozumienia istoty filmu dokumentalnego to jedna z najważniejszych sprawności każdego reżysera również tego, który para się wyłącznie fabułą, czy formami scenicznymi. Od wnikliwej obserwacji życia, zauważania znaczeń, słuchania dialogów, współuczestniczenia w przeżywaniu emocji, zbierania ludzkich doświadczeń zależy umiejętność tworzenia nawet wtedy, gdy ma się do czynienia jedynie z własną wyobraźnią i zawodowymi aktorami. Film dokumentalny jest narzędziem badania świata i człowieka. Ma wartość nie tylko artystyczną. Bywa źródłem wiedzy, terapią, świadectwem. Sama materia filmów dokumentalnych jest nieprzewidywalna w stopniu który uniemożliwia zbudowanie sztywnej strategii dydaktycznej. Prowadzący zajęcia muszą zachować elastyczność w podejściu do każdego nowego tematu, bohatera i studenta, przez którego opowiadany jest kawałek świata. Proces dydaktyczny nastawiony jest na kształtowanie umiejętności obserwacji, analizy i twórczej interpretacji rzeczywistości. W pierwszym i drugim semestrze koncentrujemy się na podstawach. Co jest dobrym pomysłem na film dokumentalny? Kto jest idealnym bohaterem filmu dokumentalnego? Jak prowadzić wywiad, a jak inicjować rozmowę dokumentalną, jak zbierać informacje. Student mierzy się z różnymi trudnościami przy prowadzeniu rozmowy badającej tropy nośne dokumentalnie w bardziej komfortowej sytuacji sam na sam z bohaterem i przy powtórzeniu jej części w obecności ekipy i sprzętu filmowego. Ważnym zadaniem jest analiza filmów dokumentalnych, zarówno uznanych arcydzieł gatunku jak i filmów w jakichś sposób kalekich. Część praktyczna obejmuje kilkuminutowe zadanie dokumentalne wymagające przełożenia abstrakcyjnego pojęcia na dokumentalny konkret. Równolegle studenci reżyserują piętnastominutowy portret dokumentalny.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada umiejętność dokumentowania, analizowania, interpretowania i oceniania rzeczywistości pod kątem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym. Potrafi zebrać informacje w formie wywiadu, kwerendy dokumentów, przeszukiwania archiwów np. prasowych. [DOK1_1]
K_U12 [2/5]
Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy filmu, warstwy estetycznej, formalnej, gradacji znaczeń. [DOK1_2]
K_U04 [4/5]
Student orientuje się w genologii dokumentalnej, zna podstawowe gatunki filmu dokumentalnego. Zna historię postaw twórczych wybitnych reżyserów filmowych. [DOK1_3]
K_W02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [DOK1-1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DOK1_1 DOK1_2 DOK1_3
ćwiczenia [DOK1-2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DOK1_1 DOK1_2 DOK1_3
ćwiczenia terenowe [DOK1-3] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Plener [e09] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DOK1_1 DOK1_2 DOK1_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)