Reżyseria filmu dokumentalnego 2
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Reżyseria filmu dokumentalnego 2 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-DOK2 |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Umiejętność rozumienia istoty filmu dokumentalnego to jedna z najważniejszych sprawności każdego reżysera również tego, który para się wyłącznie
fabułą, czy formami scenicznymi. Od wnikliwej obserwacji życia, zauważania znaczeń, słuchania dialogów, współuczestniczenia w przeżywaniu emocji,
zbierania ludzkich doświadczeń zależy umiejętność tworzenia nawet wtedy, gdy ma się do czynienia jedynie z własną wyobraźnią i zawodowymi
aktorami. Film dokumentalny jest narzędziem badania świata i człowieka. Ma wartość nie tylko artystyczną. Bywa źródłem wiedzy, terapią, świadectwem.
Sama materia filmów dokumentalnych jest nieprzewidywalna w stopniu który uniemożliwia zbudowanie sztywnej strategii dydaktycznej. Prowadzący
zajęcia muszą zachować elastyczność w podejściu do każdego nowego tematu, bohatera i studenta, przez którego opowiadany jest kawałek świata.
Proces dydaktyczny nastawiony jest na kształtowanie umiejętności obserwacji, analizy i twórczej interpretacji rzeczywistości.
W pierwszym i drugim semestrze koncentrujemy się na podstawach. Co jest dobrym pomysłem na film dokumentalny? Kto jest idealnym bohaterem filmu
dokumentalnego? Jak prowadzić wywiad, a jak inicjować rozmowę dokumentalną, jak zbierać informacje. Student mierzy się z różnymi trudnościami przy
prowadzeniu rozmowy badającej tropy nośne dokumentalnie w bardziej komfortowej sytuacji sam na sam z bohaterem i przy powtórzeniu jej części w
obecności ekipy i sprzętu filmowego.
Ważnym zadaniem jest analiza filmów dokumentalnych, zarówno uznanych arcydzieł gatunku jak i filmów w jakichś sposób kalekich.
Część praktyczna obejmuje kilkuminutowe zadanie dokumentalne wymagające przełożenia abstrakcyjnego pojęcia na dokumentalny konkret.
Równolegle studenci reżyserują piętnastominutowy portret dokumentalny. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student wykazuje umiejętność nawiązywania kontaktów, przełamywania barier, negocjacji z bohaterami a także pozyskiwania
współpracowników i koordynowania ich działań. [DOK2_1] |
K_K02 [4/5] |
Student posiada umiejętność pracy z indywidualnym bohaterem filmu dokumentalnego przez okres co najmniej miesiąca, kiedy
nastawienie bohatera może się wielokrotnie zmieniać. Wie jak w sposób odpowiedzialny zdobyć jego zaufanie, przeprowadzić
rozmowę zarówno dokumentacyjną jak i przed kamerą. [DOK2_2] |
K_U14 [3/5] |
Student potrafi przygotować i zrealizować krótki film dokumentalny. Z pomocą opiekuna jest w stanie zamknąć etap montażu
obrazu i dźwięku. [DOK2_3] |
K_W06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [DOK2-1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
DOK2_1 |
ćwiczenia [DOK2-2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
DOK2_1 |
ćwiczenia terenowe [DOK2-3] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Plener [e09] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
DOK2_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |