Muzyka współczesna / piosenka
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: | Muzyka współczesna / piosenka |
---|---|
Kod modułu: | W8-RE-S1-MUZb |
Kod programu: | W8-S1RE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu student zapoznaje się z rozmaitymi formami muzyki dwudziestowiecznej, zarówno z kręgu muzyki zwanej poważną, jak i z kręgu
muzyki zwanej popularną. Poznaje wybitnych kompozytorów muzyki XX wieku od Arnolda Schoenberga i Igora Strawińskiego, przez Jeana Sibeliusa,
Dymitra Szostakowicza do Benjamina Brittena i Philipa Glassa (nazwiska wymienione dla przykładu), lecz również wybitnych twórców muzyki popularnej.
Poznaje różnorodne odmiany muzyki XX wieku: od folku i jazzu do musicalu i rocka. Na konkretnych przykładach analizuje skalę zastosowań, jakie
muzyka znajduje w filmie, np. sposób w jaki Stanley Kubrick wykorzystuje muzykę Ryszarda Straussa i Gyorgy Ligetiego w 2001 – Odyseji kosmicznej czy sposób w jaki Luchino Visconti stosuje w Śmierci w Wenecji muzykę Gustawa Mahlera.
Zajęcia z muzyki współczesnej mają również za zadanie zorientować studenta we współczesnym bogatym i urozmaiconym życiu muzycznym. Ogólnym
celem zajęć jest uwrażliwienie studenta na muzykę jako taką, ale również na kapitalną rolę jaką spełnia ona w kinie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę ogólną w zakresie obejmującym definicje muzyki współczesnej w jej funkcjach i rolach, formach i gatunkach na przestrzeni XX wieku i dzisiaj (muzyka nowoczesna, jazz, folk, rock, musical) [MUZb_1] |
K_W01 [5/5] |
Student posiada ogólną wiedzę dotyczącą wybranych twórców muzyki XX wieku i znajomość wybranych dzieł klasyków minionego stulecia (np. R.Strauss, A.Schoenberg, J.Sibelius, I.Strawiński, D.Szostakowicz, B.Britten, G.Ligeti i inni) [MUZb_2] |
K_W01 [5/5] |
Student posiada ogólną wiedzę nt. polskich twórców muzyki XX wieku i ich znaczenia dla muzyki współczesnej
(np. K.Szymanowski, G.Bacewicz, W.Lutosławski, K.Penderecki i inni) [MUZb_3] |
K_W01 [5/5] |
Student orientuje się w różnego rodzaju formach muzyki popularnej (od musicalu do rocka) [MUZb_4] |
K_W01 [5/5] |
Student zna i docenia rolę i znaczenie muzyki dla filmu, zna wybitnych autorów muzyki filmowej (np. B.Herrmann,
N.Rota, M.Jarre, E.Morricone, J.Williams, W.Kilar I inni) [MUZb_5] |
K_W08 [4/5] |
Student posiada wiedzę nt. zastosowania muzyki w filmie (od muzycznych gatunków filmowych do roli, jaką w filmach spełnia piosenka) [MUZb_6] |
K_W08 [4/5] |
Student posiada wiedzę nt. zastosowań muzyki współczesnej w filmach i potrafi je zanalizować na wybranych przykładach (np.G. Ligeti i K.Penderecki w filmach S.Kubricka, G.Mahler u L.Viscontiego, etc.) [MUZb_7] |
K_U03 [4/5] |
Student posiada wiedzę nt. życia muzycznego w Polsce i na świecie (koncerty, festiwale, płyty, etc.) [MUZb_8] |
K_K10 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [MUZb1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
MUZb_1 |
ćwiczenia [MUZb2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
MUZb_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |