Analiza i interpretacja tekstów kultury
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N1BN19.2025

Nazwa modułu: | Analiza i interpretacja tekstów kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N1-OPAI05 |
Kod programu: | W1-N1BN19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobędą umiejętności z zakresu analizy oraz interpretacji różnych tekstów zaliczanych do tzw. kanonu dziedzictwa kultury. Zaznajomią się ze współczesnymi modelami opisu fenomenów kulturowych. Cel przedmiotu zostanie zrealizowany za pomocą różnorodnych metod i form aktywizujących, takich jak analiza materiału źródłowego, omówienia recenzji tekstów kultury, prezentacje, dyskusja sokratejska |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student posiada wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski, rozumie związki między różnymi kulturami i kodami komunikacyjnymi. Zna metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla różnych tradycji, teorii lub szkół badawczych [OPAI05_1] |
K_W03 [4/5] |
student posiada wiedzę na temat procesów recepcji tekstów literackich i pozaliterackich, traktowanych jako źródła informacji i wiedzy niezbędnej do zaspokojenia wielorakich potrzeb ludzkich [OPAI05_2] |
K_W06 [4/5] |
student potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów zaliczanych do tzw. kanonu dziedzictwa kulturowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod. Posługuje się pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności [OPAI05_3] |
K_U01 [5/5] |
student zna i umie zdefiniować pojęcie „tekst kultury” oraz opanował narzędzia z obszaru semiotyki. Wskazuje różne funkcje dzieła literackiego (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną); analizuje temat dzieła oraz treści i formę w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując wiadomości o stylach i epokach literackich [OPAI05_4] |
K_U04 [5/5] |
student rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie fenomen wielokulturowości, zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych [OPAI05_5] |
K_U09 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [OPAI05_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] |
zaliczenie |
OPAI05_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |