Montaż fabularny 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2025

Nazwa modułu: Montaż fabularny 1
Kod modułu: W8-RE-S1-MON1a
Kod programu: W8-S1RE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Kurs przeznaczony jest dla reżyserów montujących własne filmy. Kompetentny reżyser musi rozumieć montaż bardziej z wizualnego niż technicznego punktu widzenia. Innymi słowy, nie jest niezbędne, by wiedział, jak działa program do montażu (choć jest to pożądane), lecz musi być świadomy sposobu, w jaki wszystkie ujęcia będą ze sobą połączone i jaki to będzie dawać efekt. Doświadczenie nabyte przy samodzielnym montowaniu filmów, a także innych przekazów audiowizualnych pozytywnie wpływa na pracę reżysera podczas pracy nad scenariuszem/scenopisem i na planie oraz na jego myślenie reżyserskie: wie lepiej, gdzie postawić kamerę , by wyeliminować problemy na stole montażowym, dba o to, by pozycje i ruchy aktorów zgadzały się w montowanych ze sobą ujęciach, wyczuwa wreszcie (i zleca to operatorowi), kiedy nagrać przebitki i zabezpieczające ujęcia dodatkowe, pomocne później w rozwiązywaniu problemów montażowych lub w celu wymiany ujęć, które mogą się nie sprawdzić. Kurs ma na celu uświadomienie studentom reżyserii, jak istotna jest – zapewniana przez montaż - integracja technicznych, estetycznych i narracyjnych aspektów przekazu audiowizualnego w jednolitą całość. W dwóch pierwszych modułach realizacji kursu studenci analizują pierwsze wersje montażowe fragmentów filmów fabularnych w celu zrozumienia zależności rytmu i emocji w scenie filmowej, uczą się ustawiania akcentów i puent w scenie jako narzędzia kontrolowania przebiegów emocjonalnych oraz prowadzenia postaci w filmie ze szczególnym uwzględnieniem spójności motywacji., wreszcie poznają zasady montażu telewizyjnego na podstawie analizy rozmaitych form telewizyjnych (sitcom, telenowela, teatr telewizji, dramat godzinny, serial telewizyjny)
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna ogólne prawidła dotyczące montażu: funkcje poszczególnych planów wynikające z ich wielkości i ruchu, analizujące i syntetyzujące sposoby łączenia ujęć, zna zakres i rodzaje błędów jakie można popełnić w montażu [MON1a_1]
K_W08 [4/5]
Student rozumie zależność między montażem i ciągłością wizualną filmu, montażem i kompozycją kadru, ujęciami ruchomymi i statycznymi w filmie fabularnym i w formach telewizyjnych, rozumie zasady prowadzenia postaci w filmie (zagadnienie spójności motywacji) [MON1a_2]
K_W08 [4/5]
Student zna wymogi techniczne, estetyczne i narracyjne, jakie spełniać powinna całość materiału trafiającego do montażu oraz potrafi za pomocą montażu integrować techniczne, estetyczne i narracyjne aspekty przekazu audiowizualnego w jednolitą całość [MON1a_3]
K_W08 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5]
Student posiada wiedzę nt. wzajemnej zależności obrazu i słowa synchronicznego, obrazu i słowa asynchronicznego oraz słowa spoza kadru (z tzw. off-u) i komentarza odautorskiego, potrafi stosować zasady montowania dźwięku w scenach dialogowych [MON1a_4]
K_W08 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5]
Student zna funkcje dźwięku (muzyki i efektów) i zasady dramaturgii dźwięku w przekazach audiowizualnych oraz rozumie stopień umowności dźwięku w obrazie [MON1a_5]
K_W08 [4/5]
Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie tzw. podcinania ujęć czyli przejść między ujęciami i porządkowania rytmu narracji, rozumie zależność rytmu i emocji w scenie, ważność ustawienia akcentów i puent w scenie [MON1a_6]
K_W08 [4/5] K_U03 [4/5]
Student zna i potrafi obsługiwać różne systemy cyfrowego zapisu i montażu obrazu i dźwięku [MON1a_7]
K_U09 [4/5] K_U10 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [MON1a1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie MON1a_1 MON1a_2 MON1a_3 MON1a_4 MON1a_5 MON1a_6 MON1a_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)