Pedagogika Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2025

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: W1-FGS2-PG
Kod programu: W1-S2FG19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu doskonalenie w zakresie przygotowanie do przyszłej pracy w zawodzie nauczyciela, pedagoga, wprowadzając w specyfikę systemu oświaty, roli i koncepcji pracy nauczyciela, zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej, wychowania w kontekście rozwoju, problematyki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz doradztwo zawodowe. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu pedagogika- wykład.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów. [B2.U1] [U01]
FG_U05 [2/5] KN.2023_U04 [4/5]
potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. [B2.U2] [U02]
FG_U10 [2/5] KN.2023_U18 [3/5]
potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. [B2.U3] [U03]
FG_U07 [2/5] KN.2023_U06 [3/5]
zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [B2.W2] [W01]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W03 [5/5]
zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [B2.W5] [W02]
FG_W07 [2/5] KN.2023_W05 [4/5]
zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie [B2.W7] [W03]
FG_W07 [1/5] KN.2023_W08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W1-FGS2-PG-W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
egzamin U01 U02 U03 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)